Bijuterii de altadata: Messerschmitt KR175 si KR200

messerschmitt-kr201-roadster-1Messerschmitt. Un nume care nu mai are nici un secret pentru împătimiții aviației. Avioanele de vânătoare Messerschmitt au fost mândria Luftwaffe în al doilea război mondial și au contribuit decisiv la multe din victoriile Germaniei naziste. Dar războiul s-a terminat la un moment dat, iar Germania nu mai avea voie să producă avioane de luptă. Așa că Messerschmidt s-a reprofilat.

Ca-n bancul cu muncitorul de la Cugir care credea că lucrează la o fabrică de mașini de cusut, însă după ce asambla acasă piesele furate din uzină tot Kalașnikov îi ieșea, așa și Messerschmidt s-a uitat în banca de „organe” disponibile și a ajuns la concluzia că are aproape tot ce-i trebuie ca să facă o mașină.

Messerschmitt KR175

Messerschmitt-KR175-1

La solicitarea inginerului Fritz Fend, care construise deja un triciclu pentru persoanele cu handicap denumit Fend Flitzer, Messerschmitt i-a pus la dispoziție uzina din Regensburg pentru a construi un vehicul similar. Producția a început în 1952 (cu trei ani înainte de BMW Isetta), iar primul produs s-a numit Messerschmitt KR175. KR venea de la „Kabinenroller”,adică scuter cu cabină, iar 175 de la capacitatea cilindrică (174 cmc). Triciclul KR175 avea doar 9 cai-putere, furnizați de un motor monocilindru în doi timpi, amplasat în spatele cabinei. Aceasta dispunea de două locuri așezate în tandem, iar pentru a intra înăuntru tot plafonul se rabata către partea dreaptă a mașinii. KR175 era foarte ușor (210 kg), astfel că putea atinge o viteză maximă de 90 km/h.

Avea doar 2,82 metri lungime și 1,22 metri lățime, iar consumul mediu de combustibil era de 2,5 litri/100 km. Messerschmitt KR175 a fost produs până în 1955, iar vânzările au totalizat circa 15,000 de unități. Era momentul pentru o schimbare, așa că Messerschmitt a lansat un nou model, KR200.

Messerschmitt KR200

Messerschmitt-KR200-1

Progresul era evident pentru acele vremuri. Capacitatea cilindrică a motorului a crescut de la 174 la 191 cmc, iar puterea dezvoltată s-a mărit cu 1 CP, atingând 10 CP. A crescut și viteza maximă, la 100 km/h, dar și consumul, de la 2,5 litri/100 km la 3,2 litri/100 km. Însă modificările nu erau doar tehnice. Deși șasiul era același de la KR175, KR200 dispunea de o cabină un pic mai încăpătoare, astfel că pe scaunul din spate puteau sta un adult și un copil (unul foarte mic).

Succesul lui KR200 a fost evident, în primul an de fabricație fiind vândute 12.000 de exemplare. În 1956 însă, Messerschmitt a primit undă verde să producă din nou avioane. Uzina și-a pierdut interesul pentru aceste bubble-cars, așa că i-a vândut lui Fend activitatea de construcții de mașini.

Activitatea a continuat cu KR200 Kabrio, lansat în 1957. Acest model avea un plafon de pânză și ramele geamurilor laterale fixe. A urmat KR201 Roadster, care nu mai avea rame laterale deloc, ci doar un pavilion de pânză care se prindea în capse de marginile caroseriei.

A urmat apoi și o versiune Sport Roadster, fără plafon și cu cabină fixă, astfel că șoferul trebuia să sară în mașină ca să o poată conduce. În 1962 economia germană își revenea după război, iar vânzările lui KR200 scădeau dramatic, așa că în 1964 producția a fost sistată. Volkswagen Beetle și Austin Mini începeau să facă legea în Europa…

Episod Top Gear despre Messerschmitt „bubble cars”

Astăzi un Messerschmitt restaurat depășește 20.000 de euro. Există fan-cluburi serioase în Europa, Japonia și SUA.

Referințe: Chuckstoyland, Fritz Fend’s Marvelous Micro-cars
Foto: Carwallpapers.hu

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *