BMW X5 xDrive30d: Mai luxos, mai sofisticat

BMW-X5-xDrive30d-28
Sunt deja 15 ani de când BMW a lansat X5, primul său SUV (sau SAV așa cum le place bavarezilor să-l numească), venit ca replică la Mercedes-Benz M-Class. Cine se gândea oare atunci că X5 va deschide calea către o gamă întreagă de crossovere care include astăzi X1, X3, X4, X5 și X6? Eu sigur nu. Și cât s-a schimbat X5-ul în anii aceștia. Dacă prima generație BMW X5 (nume de cod E53) era de mărimea actualului X3, a doua generație a lui X5 (E70) a reprezentat un progres semnificativ din punctul de vedere al dimensiunilor. Nu se poate spune același lucru despre a treia generație a lui X5 (F15), care este doar cu 29 mm mai lung și cu 5 mm mai lat decât predecesorul său, în timp ce înălțimea a fost redusă cu 14 mm, iar ampatamentul a rămas același (2,933 mm). Modelul oferit de BMW România pentru acest test a fost un X5 xDrive30d în configurația standard cu cinci locuri – opțional BMW oferă și o versiune cu șapte locuri.

DESIGN: Evoluție previzibilă

BMW-X5-xDrive30d-13Comparativ cu generația precedentă, designul noului X5 nu este o surpriză, bavarezii preferând o evoluție. Înălțimea redusă îl face să arate mai puțin voluminos, însă nu sunt sigur că asta e neapărat bine. După părerea mea, vechiul X5 degaja parcă mai multă încredere decât actualul model. Asta nu înseamnă că noul X5 are o apariție timidă. Peste tot pe unde l-am condus, ceilalți șoferi au dat prioritate X5-ului, fie că era vorba de străzi înguste pe unde nu puteau trece două mașini simultan, fie în intersecții nemarcate. Am avut astfel confirmarea că noul spot TV pentru BMW X5 intitulat “Respect” are un sâmbure de adevăr.


INTERIOR: Mai luxos și mai spațios

La interior evoluția este mult mai evidentă față de modelul precedent: calitatea materialelor este clar mai bună, modelul testat fiind dotat cu inserții din lemn “Fineline Pure” pe bord, tunelul median și portiere (dotare opțională, 501 euro) și piele Dakota în culoare Mocha (1.833 euro). La ambianța interioară luxoasă contribuie și lemnul piano black de pe bord, precum și inserțiile de aluminiu. Per total, interiorul noului X5 este un loc plăcut și confortabil, un business lounge dacă vreți.

BMW-X5-xDrive30d-35Scaunele oferă suficient confort, deși aș fi preferat un pic mai mult sprijin lateral. Cele din față oferă un reglaj electric pentru înălțime, înclinare și suport lombar, însă în mod curios, reglarea distanței scaunului față de bord se face manual. Spațiul interior este generos pentru cinci persoane și bagajele acestora. Pe bancheta din spate se stă mai bine ca înainte grație spațiului pentru picioare mărit, însă cel mai câștigat din lungimea crescută a mașinii iese portbagajul, care are un volum de 650 litri, cu 30 de litri mai mult decât înainte. Cu bancheta spate rabatată, volumul crește spectaculos la 1,870 litri, cu 120 de litri mai mult decât la generația precedentă. Există chiar și un compartiment suplimentar sub podeaua portbagajului.

Pentru că vorbim de un SUV, aspectul practic nu este neglijat, noul X5 păstrând deschiderea în două părți a lunetei care oferă un acces facil la portbagaj. Există o mulțime de spații de depozitare în interior, inclusiv suporturi de sticle in fiecare portieră, însă compartimentul generos de sub cotieră este poate cel mai util.

Din punctul de vedere al ergonomiei, noul X5 nu este printre cele mai user-friendly modele, întrucât șoferul are nevoie de destul de mult timp pentru a se acomoda cu mulțimea de butoane și meniuri ale sistemului de infotainment. Bineînțeles, cu timpul te acomodezi, însă o decizie înțeleaptă ar fi ca setările să fie făcute înainte de a demara deoarece pot distrage atenția. Și dacă tot am amintit de setări, sunt foarte multe: de la culoarea iluminării ambientale, la modurile de conducere, navigație și altele, aproape totul în noul X5 are mai multe setări. De exemplu, poți seta chiar și unghiul de deschidere al hayon-ului. Cred că aș fi putut petrece ore în șir explorând toate setările disponibile și nu sunt sigur că aș fi reușit să trec prin toate.

DOTĂRI / TEHNOLOGIE: Înțesat de gadget-uri
BMW-X5-xDrive30d-40Așa ajungem la gadget-urile din X5-ul testat, foarte multe, așa că să le amintesc doar pe acelea care mi-au atras atenția. Head-Up Display-ul color (€1,180) este chiar util pentru că îți permite să menții privirea la drum în timp ce consulți diferiți parametri cum ar fi viteza, indicațiile sistemului de navigație, status-ul sistemului Active Cruise Control sau semnale de urgență. Nu e ieftin, dar face condusul mai sigur și sper că în viitor toate mașinile vor fi dotate standard cu așa ceva.

Sistemul Active Cruise Control cu funcție Stop&Go e o altă opțiune (€1,315) pe care ar trebui să o avem pe toate mașinile în viitor deoarece face condusul mult mai relaxant, mai ales pe autostradă. O altă “jucărie” foarte folositoare este camera video de marșarier (€356) combinată cu Surround View (€628). Trebuie chiar să nu vrei să parchezi corect SUV-ul de 4.884 mm lungime când ai așa ceva la dispoziție: display-ul afișează o vedere de deasupra a mașinii și a zonei din jurul ei, ca în primele versiuni ale jocului Grand Theft Auto.

În sfârșit, sistemul Driving Assistant (€552) și-a făcut simțită prezența și a considerat că trebuie să frâneze de unul singur mai mult decât o făceam eu deja atunci când un șofer din fața mea a frânat brusc să vireze la stânga – fără să semnalizeze, evident. Sistemul a considerat că se impunea o frânare mai sănătoasă și a făcut-o. Sincer să fiu mi-ar plăcea să am o mașină care poate să facă asta. Tehnologia include și Lane Departure Warning și Approach and Pedestrian Warning.

MOTOR / TRANSMISIE: Cea mai bună combinație
BMW-X5-xDrive30d-27Modelul xDrive30d a fost și rămâne cel mai vândut din gama X5 și nu văd de ce un client ar vrea o altă motorizare pentru această mașină. Propulsorul diesel de 3.0 litri cu șase cilindri în linie și 258 CP este impresionant, iar transmisia automată cu 8 trepte de la ZF îl completează perfect. Conform BMW, X5 xDrive30d accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 6.9 secunde. Nu e rău deloc pentru un SUV de 2.070 kg – o accelerație similară oferă și hot-hatch-urile zilei. Motorul își dezlănțuie cei 560 Nm încă de la 1.500 rpm, iar acest cuplu rămâne constant până la 3.000 rpm. La turații mai ridicate chiar uiți că e vorba de un diesel, pentru că din interior sună ca un motor pe benzină.

Transmisia, mai ales în modul Eco Pro, reușește să balanseze foarte bine consumul de combustibil cu performanța. Conform computerului de bord, am reușit să obțin un consum de 10.2 litri/100 km în București în condiții de trafic normal, ceea ce nu e rău deloc. Cu toate astea, e destul de departe de cifra oficială de 7 l/100 km în trafic urban. În afara orașului consumul a scăzut până la 8 l/100 km în modul Eco Pro. Trebuie menționat că în ciuda dimensiunilor, X5-ul se conduce ușor și fără stres în oraș grație senzorilor de parcare și proximitate și sistemelor de siguranță activă.

ȚINUTĂ DE DRUM: Se poate mai dinamic?
Că tot am amintit mai devreme de modul de conducere Eco Pro, de-a lungul celor aproximativ 600 de kilometri parcurși preferatul meu a fost modul Comfort, pentru că oferă cea mai confortabilă și rafinată setare a suspensiei (ceea ce clientul unui SUV va aprecia în primul rând) și pentru că în acest mod cutia nu schimbă treptele la turații atât de joase ca în Eco Pro.

BMW-X5-xDrive30d-32Există și modurile Sport și Sport+, care “ascut” răspunsul accelerației, întăresc suspensia și permit schimbarea treptelor de viteză aproape de limita maximă a turometrului. M-am jucat puțin cu modul Sport+ pe drumuri virajate de munte și am rămas impresionat de ținuta de drum a noului X5. Aderența este imposibil de rupt, iar mașina pare că nu e conștientă de masa proprie. Bineînțeles, există ruliu, însă nu atât de mult pe cât te-ai aștepta de la un SUV de mărimea asta. Mașina se lipește de drum și este chiar agilă pe viraje, mulțumită sistemelor de siguranță activă. Doar la frânare realizezi că te afli la volanul unei mașini de peste 2 tone. N-am condus noul Porsche Cayenne, dar bănuiesc că este singurul SUV care ar putea fi mai bun pe asfalt decât noul X5.

Cu toate astea, manevrabilitatea este oarecum penalizată de direcția asistată electric care oferă un feedback destul de vag. Volanul pare puțin deconectat de roțile din față, în special în primele grade ale rotirii acestuia. Frânele însă sunt progresive, iar în situații de urgență chiar sunt impresionante, achitându-se excelent de sarcina de a opri SUV-ul de 2 tone în cea mai scurtă distanță posibilă.

PREȚ: Dacă insistați…
Și am ajuns la capitolul final, unde vorbim despre prețuri. Ați observat probabil că multe din gadget-urile despre care am vorbit erau opționale. Prețul de bază al unui X5 xDrive30d este €51.100, însă modelul testat avea dotări opționale care însumau €24.586, astfel că prețul mașinii testate ajunge €75.686, fără TVA (€93.851 cu TVA). Să fiu sincer, nu știam că un BMW X5 xDrive30d poate ajunge la nivelul acesta de preț, dar constructorii germani premium sunt recunoscuți pentru listele interminabile de echipamente opționale care pot chiar dubla prețul inițial al unui model.

Așa cum văd eu lucrurile, alternativele nu pot fi decât Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4Matic, Porsche Cayenne Diesel sau Range Rover Sport TDV6. Mercedes-ul și Range Rover-ul sunt ușor mai ieftine (€48.450, respectiv €50.900), în timp ce Porsche-ul are un preț de bază de €53.562. Știu că foarte puțini proprietari de SUV-uri de lux fac incursiuni în off-road, însă e bine de știut că mașina poate ataca și astfel de trasee. ML-ul și X5-ul au capacități de bază în off-road, însă Cayenne-ul și Range Rover-ul sunt clar superioare la acest capitor. Până la urmă, alegerea este subiectivă, însă un lucru e clar: BMW X5 a fost mereu un SUV pentru asfalt și din acest punct de vedere este greu să-i găsești defecte.

Foto: Dan Mihalașcu

Notă: toate prețurile din articol sunt fără TVA, cu excepția cazurilor în care se specifică altfel.

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

6 comentarii la “BMW X5 xDrive30d: Mai luxos, mai sofisticat”

  1. Nice, dar tot sunt de parere ca BMW este supraestimat in Romania 🙂

  2. Oamenii astia de la BMW nu sunt normali deloc. Eu nu inteleg cum este posibil sa construiesti o asemenea minunatie cu un creier uman. Bine, sunt multe creiere care au contribuit, dar unul minunat le coordoneaza pe celelalte. Bravo BMW.

  3. Mama mia cuma arata, este incredibil de bine desenat, ok sunt fan BMW dar trebuie sa recunoastem faptul ca impune respect o astfel de aparitie. Nu mai spun despre motorizare de care chiar dispun si eu la ora actuala pe un X3 ceva mai vechi dar care rupe asfaltul cand ai nevoie. Chiar ma ganeam cand iese si X5-ul cu fata noua precum seria 5 sedan. Din pacate nu prea sunt bani acum in piata dar poate usor, usor o sa isi revina si piata iar pentru mine este de departea alegerea perfecta pentru combinatia familie & super sport.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *