Nu cred că e cineva care nu a auzit de Jaguar E-Type, cel mai celebru model din istoria mărcii britanice și totodată o legendară mașină sport. Iată că a trebuit să treacă 38 de ani ca Jaguar să prezinte un succesor al lui E-Type, a cărui producție a încetat în 1974.
Căci ce altceva poate să fie F-Type dacă nu un demn urmaș al celei mai frumoase mașini construite vreodată, așa cum chiar Enzo Ferrari descria E-Type-ul la lansare? Spre meritul designerilor britanici conduși de Ian Callum, F-Type nu este însă doar o reinterpretare în stil retro a lui E-Type. Sigur, există aluzii la E-Type, cum ar fi capota bombată a motorului, aripile rotunjite deasupra roților spate sau spatele ascuțit cu stopuri subțiri. Însă F-Type este un automobil modern 100%.
Designul emană sportivitate și eleganță prin toți porii, iar proporțiile ating perfecțiunea. Pentru mine este clar cel mai frumos model prezentat la Paris. F-Type este primul Jaguar cu două locuri de la E-Type încoace, iar asta spune multe: F-Type se vrea a fi un model sport veritabil, nu un compromis între sport și confort precum seria XK. Deocamdată F-Type va fi lansat doar în versiune roadster, dar în 2013 va veni și coupe-ul, care va fi aproape identic cu conceptul C-X16.
Motorizări V6 și V8 cu puteri între 340 și 495 CP
Iată și argumentele. Caroseria și șasiul sunt realizate din aluminiu, pentru a se obține o raport ideal al maselor pe cele două punți și o masă proprie cât mai mică (cifrele exacte nu au fost comunicate). F-Type va avea trei motorizări: două versiuni ale motorului V6 de 3 litri de 340 CP (F-Type), respectiv 380 CP (F-Type S) și un V8 de 5 litri și 495 CP (F-Type V8 S).
Ultimul este și cel mai rapid: atinge 100 km/h cu start de pe loc în 4,3 secunde și o viteză maximă de 300 km/h, grație și cuplului maxim de 625 Nm. F-Type S ajunge de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde (275 km/h), iar modelul standard în 5,1 secunde (260 km/h). Pentru a opri repede și în siguranță de la astfel de viteze, F-Type este dotat cu un eleron care adaugă o apăsare aerodinamică de 120 kg.
Toate cele trei versiuni folosesc o cutie automată Quickshift cu 8 trepte, care poate fi comandată și manual de la selectorul de pe tunelul median sau de la padelele montate pe coloana de direcție. F-Type S dispune de un diferențial autoblocant mecanic, iar F-Type V8 S de unul electronic, pentru a maximiza tracțiunea pe viraje. Modelele S au de asemenea sistemul „Active exhaust”, care deschide supapele din sistemul de evacuare începând de la 3.000 rpm pentru a obține un sunet incitant (vezi video).
Interiorul este realizat în jurul șoferului, designul fiind influențat de cel al cockpit-urilor de avioane de vânătoare. La fel ca la acestea, butoanele sunt grupate după funcții.
Rămâne de văzut cât succes va avea Jaguar F-Type în fața unor nume consacrate precum Porsche 911 sau Mercedes SL, iar asta depinde de experiența pe care o va oferi celui de la volan. Un lucru e clar însă: arată mult mai bine decât oricare din concurenții săi direcți.
Combinatia de sport cu elegant e geniala. Trebuie sa fii englez ca sa iti iasa, altfel nu cred ca poti reusi, cazi in vreuna din cele doua extreme.