Cu masina prin Basarabia si Transnistria

Weekend-ul ăsta am vizitat pentru prima dată Republica Moldova, la invitaţia unor prieteni. Am plecat sâmbătă la 7 dimineaţa din Buzău, iar pe la 10:30 eram în vama de la Albiţa. E trist că există graniţe între noi şi Basarabia, dar asta e realitatea politică actuală, să sperăm că vom apuca vremurile în care vom merge la Chişinău la fel ca la Cluj sau Iaşi.

Aşa că deplasarea cu maşina în Rep. Moldova a presupus pentru noi următoarele cheltuieli: 40 de lei extinderea poliţei RCA pentru Moldova pe o lună, 20 lei asigurări medicale pentru 2 persoane şi 6 lei taxă de tranzit. În vamă am stat circa 45 de minute, iar drumul de la vamă la Chişinău a durat o oră (90 km).

Asta pentru că asfaltul e bun, traficul lejer, iar drumul nu traversează localităţile, acestea fiind legate de şosea de căi de acces laterale. Peisajul e foarte frumos şi pitoresc, terenurile sunt toate exploatate, nu vezi loturi agricole lăsate în paragină ca la noi.

Chişinău, impresii din fugă

Am ajuns pe la 12 şi un sfert în Chişinău, unde urma să facem joncţiunea cu prietenii de acolo pentru a merge împreună către destinaţia finală: un hotel din Molovata Nouă, localitate situată pe malul estic al Nistrului (adică în Transnistria), dar controlată de guvernul de la Chişinău.

Nu am ajuns în centrul Chişinăului, dar ceea ce am văzut mi-a creat o impresie de Bucureşti al anului 1995: drumuri proaste, clădiri dărăpănate şi cenuşii, mijloace de transport în comun antice etc. E un oraş animat însă, cu trafic destul de aglomerat (se claxonează şi la ei) şi multă lume pe străzi, în ciuda caniculei pe care am prins-o acolo.

Dacă drumul din România spre Chişinău e o surpriză plăcută, din Chişinău spre Dubăsari este exact invers. Nu sunt gropi, dar asfaltul este atât de denivelat şi vălurit încât nu poţi merge cu mai mult de 80 km/h. Abia am reuşit să mă ţin după ceilalţi care „planau” cu peste 100 km/h peste drumul cu pricina.

Prin Transnistria controlată de Chişinău…

Dacă vă veţi aventura în apropierea Transnistriei veţi vedea multe puncte de control, semnalizate cu STOP, unele chiar pe marginea drumului principal, dar fără bariere. Eu am ratat una, poliţiştii fiind cu spatele la mine, dar prietenii basarabeni mi-au spus că am avut noroc că nu s-au luat după mine, amenda fiind de 20 de euro pentru asta. Plus neplăcerile de rigoare. Aşa că e de preferat să mergeţi cu cineva de-al locului prin zonele astea.

Sunt multe anomalii legate de autoproclamata republică transnistreană. Traseul urmat de noi până în Molovata Nouă a fost unul întortocheat, datorită faptului că nu puteam intra prin Transnistria. Nu ai ce căuta acolo cu paşaport românesc, foarte greu intri, iar dacă intri, e mult mai greu să ieşi.

Din Molovata în Molovata Nouă se trece cu bacul, iar traversarea Nistrului nu costă nimic, fiind subvenţionată de statul moldovean. Pe malul vestic există un punct de frontieră unde la dus ni s-au cerut paşapoartele iar datele noastre au fost trecute într-un registru. La întoarcere s-a întâmplat acelaşi lucru, vameşii uitându-se şi în portbagaj.

Imediat cum treci pe malul estic te întâmpină alte puncte de control, dar cu care nu am avut de-a face, evitându-le pe un drum îngust de pământ, paralel cu Nistrul, care ne-a dus până la destinaţia noastră, Hotel Laguna. Aici am găsit o oază de normalitate pe care e greu să o concepi în timp ce mergi pe drumurile care te duc acolo. Situat pe malul Nistrului, hotelul are o piscină impecabilă, un teren de tenis cu zgură, camere la standarde occidentale şi o grădină superbă care se termină pe malul râului.

Am făcut cunoştinţă şi cu bucătăria din Basarabia, una foarte gustoasă, bazată pe peşte, legume şi cereale şi mai puţin pe carne. Vinul e clar unul dintre cele mai bune pe care le-am băut, iar coniacul moldovenesc e deja celebru.

Dar hai că am divagat de la chestiile legate de maşini. Am băgat şi benzină din Moldova, de la un Rompetrol, cu 14 lei litrul (vreo 3,6 lei de-ai noştri). Combustibilii sunt cu 25% mai ieftini ca la noi, dar eu am sesizat la Polo şi o scădere a puterii tot cu vreo 25%. Deci tot cam acolo ieşi. Predomină benzinăriile Petrom, urmate de Lukoil şi Rompetrol.

Pe tot traseul nostru am văzut un singur radar, iar limitele de viteză (60 în localitate, 90 în afară) se respectă mai mult ca la noi. La întoarcere am urmat acelaşi traseu, iar impresiile au fost clare. Vrem să ne întoarcem şi să cunoaştem mai bine Basarabia.

PS: Transnistria are plăcuţe proprii de înmatriculare, maşina din galeria foto având număr de Tiraspol. Era decorată aşa pentru că făcea parte dintr-un alai de nuntaşi care au încins o horă moldovenească chiar pe bac 🙂

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

2 comentarii la “Cu masina prin Basarabia si Transnistria”

  1. Daca mergi in Molovata nu treci prin Transnistria, comuna e pe malul drept al Nistrului, deci in Moldova. Daca vrei in Molovata Noua va trebui sa treci Nistrul cu bacul, iar pe mal este un punct de control moldovenesc unde vei prezenta documentele si vei fi trecut intr-un registru. Eu nu m-as aventura in Molovata Noua de unul singur, fara sa am cu mine pe cineva de-al locului. Asta pentru ca impartirea teritoriala e foarte ciudata si te poti trezi in Transnistria fara sa-ti dai seama.

  2. Poti sa imi spui si mie daca din Chisinau spre Molovata trebuie sa trec prin Tranznistria? sau intampin probleme de „frontiera” pe drum?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *