Cu masina prin Creta

Nu, n-am fost atât de nebun şi nici n-am avut atâta timp la dispoziţie încât să merg cu maşina până în Creta. Deşi am văzut un Logan de Cluj în Hersonissos, staţiunea în care am stat. Am mers cu avionul, iar acolo am închiriat o maşină pentru două zile.

Două afaceri predomină în Creta, în afara crâşmelor şi hotelurilor: închirierile auto şi magazinele de blănuri. Oriunde ai merge vei găsi una din astea, garantat.Dacă existenţa multelor firme de rent-a-car se justifică prin faptul că vorbim de o insulă, unde cei mai mulţi turişti sosesc cu avionul şi au nevoie de o maşină pentru a se deplasa, prezenţa magazinelor de blănuri nu mi-o explic decât prin puzderia de turişti ruşi.

Te-ai gândi că abundenţa de firme de închirieri auto nu poate să fie decât un avantaj pentru client, care are de unde alege. Fals. Toate au aceleaşi preţuri, probabil formează împreună un cartel sau aşa-ceva. Ideea e că la stradă au afişate nişte preţuri atractive, însă când intri să afli mai multe detalii, afli că tarifele alea nu conţin nici un fel de asigurare, TVA etc. Adică ajungi să plăteşti cam dublu într-un final.

Mare grijă de unde închiriaţi maşini!

În fine, am ajuns la o firmă, Panavia Car Rental din Hersonissos. Îi dau numele ca să ştiţi de ce să vă feriţi când ajungeţi pe acolo. Am zis că pentru două zile n-are rost să dau 100 de euro pe un Fiat Panda, aşa că m-am orientat la un Citroen Saxo, care m-a costat 65 de euro. Ştiu, e o maşină veche, dar am luat-o, fiind şi fan al modelului (Saxo VTS de curse e de vină). La predare, un nene care părea a fi patronul mi-a explicat cum e cu comenzile maşinii, mi-a arătat care e butonul de aer condiţionat (amănunt important) şi, surpriză, nivelul benzinei. Care era aproape de zero, becul de avarie fiind aprins!

E adevărat, n-am mai închiriat maşini la viaţa mea, dar ştiam că firmele îţi predau maşina cu plinul făcut, urmând ca tu să o returnezi în acelaşi mod. OK, zic, n-are rost să mă cert cu omul, era seară, voiam să duc maşina la hotel şi să beau liniştit o bere la terasă. Înainte de asta însă am mers să fac plinul, pentru că a doua zi intenţionam să plecăm dimineaţa devreme. Stupoare însă: toate benzinăriile erau închise!

Faceţi plinul de unde puteţi, altfel rămâneţi fără benzină

Deci mi-au dat maşina cu rezervorul gol la 22:00, ştiind că benzinăriile se închid la ora aia! Buni băieţi. Şi nu a fost asta singura ţeapă pe care mi-au dat-o panaramele de la Panavia Car Rental. Am descoperit a doua zi că aerul condiţionat nu funcţiona, iar maşina avea o problemă la direcţie, un zgomot enervant şi persistent venind de la roţile faţă atunci când viram mai mult. A, şi puţea a benzină ca într-o Dacie 1300. Apropo de benzină, a doua zi dimineaţă am căutat o benzinărie deschisă şi am găsit doar una, la care era o coadă imensă. A mers mai repede decât m-am aşteptat şi în mai puţin de o oră am ajuns la pompă. 1,5 euro litrul. Auch!

În fine, ca să închei capitolul cu Saxo, la returnarea maşinii le-am menţionat toate problemele, iar răspunsul, de data asta venit din partea unei angajate care mirosea îngrozitor a transpiraţie, a fost următorul: „Why didn’t you call us? We can’t do anything now”. I-am replicat că eu eram în capătul celălalt al insulei şi problemele nu se puteau rezolva prin telefon şi în primul rând maşina trebuia să fie în regulă la predare! N-am avut cu cine să mă înţeleg, aşa că am plecat bombănind de acolo. Nici măcar scuze nu şi-au cerut.

Drumuri bune, maşină să ai…

Spre deosebire de unii locuitori ai insulei (din păcate am întâlnit prea mulţi de genul celor de la Panavia), Creta e frumoasă. Peisajele sunt superbe, iar drumurile în stare bună şi corect semnalizate. Au însă şi un defect: sunt cam lente. Am mers pe autostradă doar în preajma capitalei Heraklion, în rest şoselele având o singură bandă pe sens. Relieful fiind aproape integral muntos, e cam greu cu depăşirile, mai ales când ai un Saxo din 1900 toamna. Recomand neapărat o plimbare până la plaja cu palmieri din Vai (extremitatea estică), dar şi la Matala (în sud, la Marea Libiei), unde temperatura era cu 5 grade mai ridicată decât în nord.

Despre trafic, numai de bine, cu excepţia scurtei incursiuni pe care am făcut-o în Heraklion. Din greşeală, m-am abătut de la traseu (n-am avut GPS) şi am intrat în oraş. Greşeala m-a costat vreo 45 de minute (în care am parcurs maximum 2 km), pentru că am nimerit într-un ambuteiaj infernal. Dacă nimeriţi într-o aglomeraţie de genul ăsta, să nu vă aşteptaţi ca grecii să oprească să vă lase să intraţi în coloană. Dar cu puţin tupeu vă faceţi singuri loc şi nimeni nu vă claxonează.

Grecii circulă regulamentar din ce-am observat eu, cu excepţia respectării limitelor de viteză din afara localităţilor. Poliţişti rutieri nu am văzut absolut deloc, probabil erau şi ei în grevă ca transportatorii. Una peste alta, ca să vezi tot ce e de văzut în Creta (fără a sta numai la volan), cred că ar trebui închiriată o maşină pentru minimum 4-5 zile. Sunt foarte multe lucruri de văzut, drumurile virajate te îmbie la condus, iar peisajele la opriri dese. Dar dacă o să mai ajung în Creta vreodată, o să închiriez o decapotabilă. E cea mai potrivită alegere.

Mai multe informaţii despre Creta găsiţi aici.

Foto: subsemnatul

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

3 comentarii la „Cu masina prin Creta”

  1. Pentru a inchiria o masina in Creta la cele mai bune preturi si fara dureri de cap cautati in site-ul: http://www.falassarnarentacar.com
    Site disponibil si in limba romana iar la biroul de inchirieri este o romanca !

    Livrarea si recuperarea masinii se face gratis iar asigurarea este „Full Casco”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.