Daewoo Matiz: “micul gigant” pe care te poti baza

Am un Daewoo Matiz din 2004, cumpărat nou. Mi s-a părut un pret de achiziţie bun la vremea aia, a costat puţin peste 5.000 de euro. Mai ales că, fiind vară, am primit cadou din partea dealerului aerul condiţionat. În rest, maşina este „cheală”, cum se spune. Nu are servodirecţie, geamuri electrice, ABS, radiocasetofon sau alte nebunii.

A fost mai ieftină decât „Logan-ul de 5.000 de euro” de la Dacia, care s-a lansat mai târziu în acelaşi an, dar la un preţ mai mare. Comparaţia cu Logan nu are însă rost, fiind vorba de clase complet diferite, însă nu pot să nu mă gândesc că Matiz-ul nostru a trecut de 70.000 kilometri fără nici un fel de problemă! În afară de ulei şi alte consumabile, nu a avut nevoie niciodată de vreo reparaţie. Eu zic că asta spune multe despre calitatea maşinii fabricate la Craiova.

Şi să nu credeţi că m-am purtat cu ea cu mânuşi. Cel puţin nu eu. Primii 30.000 de kilometri a avut norocul să fie condusă de soţia mea. Care merge încet, cu grijă, astfel că „Mati” (cum îi zicem noi) a avut parte de un rodaj prelungit. Apoi, ea a trecut pe un Peugeot 206, iar Matiz-ul şi-a început cariera ca maşină de firmă.

Să nu vă gândiţi că a făcut curierat sau mai ştiu eu ce, nu, maşina a fost folosită la firma mea de construcţii. Astfel că a avut parte de mai mulţi şoferi, unii mai grijulii alţii mai puţin, însă chiar şi aşa Matiz-ul nu a făcut nazuri. A înghiţit drumuri extraurbane lungi (pe care nu vi le recomand, scaunul şoferului fiind cam incomod), a bătut toate străduţele din Buzău şi toate drumurile judeţene, cu asfalt sau fără. Toate astea fie cărând muncitori, scule, saci de ciment sau chiar nisip :). Bine, se înţelege că nu toate astea simultan.

Să vă zic câte ceva şi despre costuri. Consumul mediu al maşinii este de 6 litri/100 km. Benzină fără plumb. Motorul e minuscul (0,8 litri, 3 cilindri, 48 CP), dar se descurcă decent cu maşina. Asta dacă nu porneşti aerul condiţionat, căci atunci simţi cum dispare jumătate din puterea motorului, iar consumul sare în sus cu un litru, un litru-jumătate chiar.

Cât despre revizii, am preferat să le fac la dealer-ul Auto Motor din Buzău, preţurile fiind rezonabile. O revizie normală (schimb ulei, filtru de ulei, filtru de aer, verificare generală) m-a costat în medie 350 – 400 RON. Am mai schimbat la ea bujiile, filtrul de benzină şi cauciucurile cu care a venit din fabrică (Montana, nişte porcării). În rest, nimic.

Ce-mi place la maşină:

Spaţiul din interior: poate mă veţi crede nebun, dar atâta spaţiu într-un mini nu am mai văzut.

Manevrabilitatea în oraş: e o maşină perfectă pentru traficul urban. Mică şi agilă, se strecoară cu uşurinţă prin aglomeraţie iar locurile de parcare sunt mai uşor de găsit.

Consumul: în afara oraşului scade binişor sub 6 litri, în oraş e undeva la 7-7,5.

Sunetul motorului turat:
deşi pare al unui aspirator, ajungi să te ataşezi de sunetul pe care îl scoate, mai ales când îl turezi „agresiv” la semafor 🙂

Ce nu-mi place:

Scaunul şoferului e incomod pe distanţe lungi (bănuiesc că şi celelalte sunt la fel, deşi nu am stat pe ele).

Lipsa servodirecţiei face manevrele de parcare mai dificile, mai ales pentru o femeie.

Ştergătoarele de parbriz nu au poziţie intermediară, iar pe ploaie chestia asta te poate enerva destul de tare.

Zgomotul suspensiei pe denivelări: prima dată când am mers cu ea am crezut că mi-au dat-o cu amortizoarele deja uzate. Dar mergând şi cu alte Matiz-uri, mi-am dat seama că aşa fac toate. Pe drum bun însă nu se aude nimic.

Lipsă martor de faruri aprinse: ştiu că cer prea mult, dar am uitat farurile de câteva ori aprinse şi am rămas fără baterie.

Recapitulare:

Model: Daewoo Matiz

An fabricaţie: 2004

Motor: 0,8 litri, 48 cai-putere

Revizii la fiecare 10.000 km: Auto Motor Buzău (350 RON)

Preţ: 5.000 euro cu toate taxele

Dotări opţionale: aer condiţionat

10 comentarii la “Daewoo Matiz: “micul gigant” pe care te poti baza”

  1. Va salut , daca ma poate ajuta cineva cu o informatie masina a stat nepornita vreo trei ani motorul pe loc la turatie mai mare merge neuniform , si alta problema am schimbat saboti pe spate si nu mai am frane nici pe roate care inainte frana perfect, probleme era cu dreapta spate care nici inaine nu frana dar nici acum, sar parea ca ajunge presiune slaba in cilindru. va multumersc

  2. Detin si eu o bestie mica. Nu am avut absolut nici o problema cu ea.e din 99 si are 145 000 Km. Nu am avut consum peste 6, s-a comportat fb la drum, dar azi mi s-a oprit motorul in mers.am dus-o la un service si mi-au spus k e pompa de benzina. Ea invarte da ni baga benzina, si knd pun automatu nnu mi se mai aprinde marturu de la pompa. AA mai patit cineva ceva asemanator?
    Mi-a mai zis cineva k e posibil sa fie dodoar siguranta

  3. Am si eu un „Bolid” . Al meu este 2003 :D… Tot ce pot spune este ca ador aceasta masina… exact cum ati spus si voi are si puncte slabe. Sincer sa fiu pentru motorasul ei, fuge destul de tare 174 hm/h, tinand cont ca aveam inca 3 persoane cu mine in masina… la stabilitate in viraje vad ca se tine foarte bine, ai senzatia ca o sa te dai pe ste cap , dar se pare ca nu ( am coborat Feleacul cu 100-120 km/h ) si sa tinem cont ca este suspensia originala.

  4. as dori sa imi cumpar si o un matiz…dar din cate am auzit nu se mai prea gasesc piese…ii adevarat?

  5. Am matiz din 1999, a fost pe firma, condus de o doamna, am achizitionat-o in 2011, cu 120 000 de km. Actual este pe livrare, am probleme minore la ea, chitzibushuri. Trebuie sa schimb tipul shi\sau marca uleiului, pentru ca se da la consum shi\sau pierde.

    Puncte +
    >se strecoara bine, shi are demaraj.
    >este exceptionala la suspensii (doar ea stie mai bine cate gropi NU am putut evita)
    >poate sa mearga shi economic in orash
    >nu am avut probleme la pornire iarna
    >are ac + sd merge aproape ceas.
    >>>in mod de livrare orash, vara – 8 si 8,5 % (mers rapid)
    >>> 4 persoane, 90-120 kmh, mers Predeal, serpentine, depashit participantzi la trafic, etc, din Bucuresti shi retur, 5,5 %, alimentare la aceeiashi statzie\pompa la plecare\sosire. (cu cauciucuri 155\80(80!)\13…. Asta este unealta.

    Puncte –
    >slaba la caroserie shi shasiu. Am avut accident cu ea, a intrat un Passat in mine, lateral stg, passatul, tabla infundata, Matizul tabla infundata shi bascula facuta .
    >nu prea ai loc de bagaje
    >nu are martor faza scurta!
    >e roshie (!!!) 😀

  6. Este o masina cu o fiabilitate de 120%. E mica si totodata incapatoare, am carat cu ea 3 adulti+sofer si 3 montanbike-uri si nu mai zic de plecari la munte si la mare cu tot calabalacul(cort,saci de dormit,haine,cratiti… etc).

  7. am si eu o ” bestie ” dinasta si sincer mi-am adus aminte de toate mometele amuzante :))) :
    – cand uitam farurile aprinse si impingeam ;
    – cand ploua si blestemam ca nu au pus si o pozitie intermediara ;
    aaa , si consumul extraurban ( mers ff linistit ) 4,4 :> scos de mn 😛

  8. nushu frathe eu n-am avut nici o problema cu ea.am mers aproape zi de zi.am 52 cp pe ea ,am mers cu 160 km/h.suspensile nu mi-au facut nici un fel de zgomaot
    vrezu sa-i bag folii geamuri {geamuri fumurii} si altcva tuning.da mai nult imi place un matiz decat un logan amarat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *