De ce e bine sa-ti schimbi masina cat mai rar posibil

Citroen-C3-baniCâți ani sau kilometri e bine să păstrezi o mașină înainte de a o vinde? Iată o întrebare de al cărei răspuns atârnă o grămadă de bani. Asta deoarece, pentru cei mai mulți dintre noi, mașina e a doua achiziție ca importanță după o locuință (în cazul celor care stau cu chirie, e chiar cea mai importantă achiziție).

Societatea consumeristă în care trăim și noi de vreo 23 de ani ne-a spălat creierele inoculându-ne ideea că e bine să schimbi mașina la cinci ani, deoarece reparațiile care ar urma după această perioadă ar fi mai costisitoare decât achiziția unei mașini noi. În plus, marketingul a inventat expresia „uzură morală”, astfel ca proprietarii de mașini mai vechi să se rușineze (vezi Doamne!) că mașina lor e prea demodată și se fac de râs cu ea când ies pe stradă.

Nimic mai fals. Chiar dacă ar exista o asemenea noțiune stupidă, în România publicul care își cumpără o mașină strict pentru că e la modă e foarte restrâns. Nu, eu îmi cumpăr un anumit model de mașină pentru că am nevoie, îmi place și mi-o permit (inclusiv costurile de utilizare, care reprezintă un criteriu decisiv la achiziție). Nu o cumpăr pentru că și-a luat și vecinul de peste drum una la fel, iar dacă e o mașină fiabilă, atunci voi încerca să o mențin pe drum pentru cât mai mult timp posibil.

E o realitate faptul că o mașină bine întreținută poate să reziste și 400.000 km sau mai mult (e foarte important să respecți intervalele de service specificate în cartea mașinii). Cu excepțiile de rigoare, mașinile de astăzi sunt mult mai fiabile decât cele de acum 40 de ani. De exemplu, știu pe cineva care a avut un VW Passat cumpărat nou în 2001 pe care l-a vândut la 330.000 km, iar mașina respectivă circulă și acum. Prima mea mașină a fost un VW Golf II 1.6 Diesel, fabricat în 1989, care avea 200.000 km la bord când am luat-o în 2001. Cu excepția schimburilor de ulei și filtre, plus distribuția la momentul achiziției (pentru că nu știam când fusese făcută ultima dată) acea mașină nu a avut nevoie de absolut nici o reparație cât timp am ținut-o eu (un an în care am făcut 20.000 km).

Am folosit-o doar atât, pentru că înmatricularea în România m-ar fi costat de 4 ori prețul de achiziție. Așa că am circulat cu numere de Republica Moldova (cum se întâmplă acum cu înmatriculările pe Bulgaria), după care am fost nevoit să dezmembrez mașina pentru că poliția începuse prigoana șoferilor români cu numere de Moldova.

Revenind la subiect, este mult mai rentabil să păstrezi o mașină 10 ani sau mai mult, decât să o schimbi după 5 ani. De exemplu, un american care își schimbă mașina la fiecare 10 ani în loc de 5 poate economisi 250.000 de dolari pe parcursul vieții (cartea „Deal with Your Debt”/Liz Weston). De unde vin acești bani? Păi, nu mai ai rate de plătit (se presupune că în 5 ani sau chiar mai repede îți achiți mașina). În plus, reparațiile și cheltuielile anuale cu mașina vor costa mai puțin decât ratele la o mașină nouă plus cheltuielile anuale cu aceasta.

Apoi, cheltuielile cu asigurările vor fi mai mici. Cu cât ai o mașină mai veche și nu faci accidente, cu atât asigurarea obligatorie RCA e mai ieftină. De asemenea, poți să renunți la asigurarea facultativă CASCO dacă mașina ta nu mai valorează mare lucru. Atunci când prima de asigurare CASCO e mai mult de 10% din prețul de catalog al mașinii, e timpul să renunți la asigurarea facultativă. E mai ieftin să plătești cash pentru o eventuală avarie produsă mașinii atunci când se întâmplă, decât să plătești rate lunare asigurătorului.

OK, să zicem că la un moment dat te-ai săturat de mașină, o ai de 10 ani sau chiar mai mult și vrei una nouă. Dacă în anii în care mașina veche te-a ajutat să economisești bani ai fost destul de deștept să pui o parte din acei bani la bancă, acum ai deja avansul pentru una nouă sau chiar toți banii. Sună bine, nu?

Referințe: MSN Money
Foto: ArhivaFoto.ro

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

5 comentarii la “De ce e bine sa-ti schimbi masina cat mai rar posibil”

  1. Eu zic ca e ok sa iti schiimbi masina cat mai des daca exista posibilitatea pentru ca de la un moment dat incepi numai sa bagi bani in cea veche…..si o data ce se duce ceva piesa pe masina incept sa se duca mai multe………Bafta in continuare cu blogul!

  2. Ai fost fix în asentimentul meu. Chiar azi stăteam și citeam articolul tău despre noul timbru de mediu și mă gândeam că în clipa asta nu mai am cum să îmi vând mașina. Fiind Euro3, mi se va percepe o taxă de aproximativ 2000 euro, adică aproape jumătate din cât valorează mașina acum (Renault Megane II Sedan). De multe ori, chiar am simțit presiunea asta a societății în privința demodării mașinilor și, deși nu suntem un popor cu un nivel de trai ridicat, picăm în această capcană mult mai ușor decât alții.

  3. Da, la noi chiar e o moda cu schimbatul masinilor, am multi prieteni chiar si-au schimbat masina chiar si o data pe an… ce-i drept nu erau masini noi dar chiar si asa nu vad de ce ti-ai schimba masina atat de des

  4. Da, plus ca e si mai eco sa folosesti timp indelungat o masina decat sa cumperi una noua, ale carei noxe se vor adauga la cele emise de miliardul de masini care circula deja in lumea intreaga.

  5. Sunt perfect de acord ca masina trebuie intretinuta cat mai mult posibil. In Romania pare sa fie o fita cu cumparatul de masini… „noroc” cu criza ca isi mai cumpara lumea masini sh 🙂 Propaganda ca masina noua e mai buna este folosita de producatori ca sa faca profit. E mai profitabil pentru ei sa cumperi masini noi decat sa le repari pe cele mai vechi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *