Despre protestul spontan de la Dacia

Dacia-Sandero-control-final-MioveniȘtirea de ieri referitoare la protestul spontan de la uzina Dacia a fost, cu câteva excepții, relatată distorsionat în presa centrală, în defavoarea angajaților de la Mioveni. Ce s-a întâmplat de fapt?

Muncitorii au întrerupt lucrul miercuri dimineață după ce au fost înștiințați de conducere că în zilele de 3 și 4 ianuarie vor intra în concediu fără plată. Angajații s-au opus printr-un protest spontan deciziei companiei, motivând că aceasta nu respectă contractul colectiv de muncă.

Oamenii au spus că vor relua lucrul când va fi respectat contractul colectiv de muncă„, a declarat ieri liderul Sindicatului Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu. După circa patru ore în care nu s-a lucrat în secțiile de caroserie, montaj şi vopsitorie, activitatea a fost reluată întrucât conducerea s-a răzgândit și a decis să-i plătească în cele două zile fie cu 85% din salariu, fie cu 100% din salariu dacă își iau concediu de odihnă pe 3 și 4 ianuarie.

După părerea mea, oamenii și-au apărat un drept iar nimeni nu-i poate condamna pentru asta. Din păcate, din unele știri care au apărut ieri în presa centrală, cititorii își puteau face o părere total opusă, că muncitorii au pretenții exagerate. Aici și aici de exemplu citim că angajații Dacia au protestat pentru că au fost obligați să-și ia două zile de concediu de odihnă. După cum știm cu toții, concediul de odihnă este plătit, deci nu aveau cum să fie nemulțumiți pentru așa ceva. Acum, că au făcut sau nu bine că au oprit lucrul e altă discuție, dar atâta timp cât patronatul a încălcat contractul colectiv de muncă, aveau tot dreptul să reacționeze. Cu toate astea, poate o grevă japoneză ar fi fost mai nimerită în acest caz.

Iată și comunicatul emis de Dacia după soluționarea conflictului: Pentru a nu acumula stocuri la începutul anului, în zilele de 3 şi 4 ianuarie 2013 nu se vor fabrica vehicule, iar salariaţii din sectoarele aferente activităţii de fabricaţie vehicule vor rămâne la domiciliu. Pentru a proteja veniturile angajatilor, resursele lor şi ale companiei, s-a decis ca salariaţii să aibă posibilitatea de a alege între concediu de odihnă, plătit 100%, şi plata cu 85%. Uzina Mecanică şi Direcţia Logistică au o activitate susţinută, dar persoanele din aceste sectoare care nu vor lucra în datele de 3 şi 4 ianuarie vor intra în acelaşi sistem ca şi la Uzina Vehicule„.

Așadar, protestul a funcționat. E păcat însă că mulți români neinformați corect i-au înjurat degeaba pe muncitorii de la Mioveni. Dreptul la grevă e garantat într-un stat democratic. Uitați-vă ce greve sunt în alte țări așa-zis capitaliste (chiar în aia de unde vine Renault) și veți vedea că ai noștri sunt mici copii. Eu unul îi admir pe salariații de la Dacia pentru că sunt solidari și își apără drepturile. Practic, știrea asta arată că mai există în România și sindicate care își fac treaba.

Foto: Dacia

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

Un comentariu la “Despre protestul spontan de la Dacia”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *