Drive test / BMW 320d: Clean, mean driving machine

Un BMW Seria 3 iarna? Fără xDrive? Există ideea preconcepută că maşinile cu propulsie sunt o pacoste în sezonul rece. Şi eu aveam unele rezerve vizavi de comportamentul pe zăpadă al 320d-ului pe care urma să-l iau la test, pentru că nu mai condusesem un BMW în astfel de condiţii. Asta până când am ajuns cu el pe drumuri înzăpezite de munte şi am văzut cât de sigur (şi distractiv!) poate fi.

DESIGN: Facelift reuşit

BMW Seria 3 E90 e unul din rarele cazuri în care facelift-ul arată mai bine ca originalul. Lansat în 2005, E90-ul a primit un facelift în 2009 care a eliminat elementele criticate cum ar fi stopurile inexpresive sau jantele subdimensionate. Modelul restilizat arată mai bine legat, noile stopuri se potrivesc mult mai bine în peisaj iar schimbările discrete la nivelul capotei şi spoilerului frontal sunt binevenite. Dacă mă întrebaţi pe mine, Seria 3 este cel mai arătos BMW din gamă după noul Seria 5. Comparat cu rivalii însă, cred că noul Volvo S60 şi Mercedes-Benz C-Class stau mai bine la acest capitol – e adevărat, sunt modele mai noi.

INTERIOR: Minimalist, ergonomie de top

Habitaclul lui Seria 3 este unul din cele mai „prietenoase” faţă de şofer din câte am întâlnit până acum. Poziţia de condus este excelentă, fiecare buton e la locul potrivit, iar minimalismul planşei de bord transmite mesajul că şoferul nu trebuie să fie distras de la activitatea lui principală, condusul. Consola centrală, uşor orientată către şofer, conţine exact atâtea butoane câte trebuie, nimic în plus. Mi se pare o realizare, având în vedere că modelul testat nu avea sistemul multimedia iDrive. E genul de maşină care pare „croită” pe dimensiunile celui de la volan. Nu-ţi trebuie o perioadă de acomodare cu comenzile maşinii, singurul care mi-a luat mai mult timp să-l „descifrez” fiind cruise-control-ul. Detaliu interesant, pe volan există un buton de recirculare a aerului. Ideal pentru centura Ploieştiului 🙂

Cât priveşte calitatea materialelor şi finisarea, indiscutabil vorbim de un nivel premium, însă ambianţa nu e atât de spectaculoasă precum la Mercedes-Benz C-Class sau Audi A4. Să nu uităm însă, Seria 3 E90 e un model aflat la finalul carierei, o nouă generaţie urmând să apară în 2012. Şi un sfat: dacă vreţi neapărat piele pe Seria 3, alegeţi una închisă la culoare. Cea gri-deschis se murdăreşte în timp, şezutul scaunului şoferului fiind cel mai expus.

MOTOR/TRANSMISIE: Performanţe de hot-hatch, consum de clasă mică

De la bun început trebuie să spun că nu sunt un fan al motoarelor diesel, mai ales pe un model premium sportiv ca BMW Seria 3. Dar (şi e un mare dar), acest diesel de 2 litri şi 184 CP este, fără îndoială, liderul la categoria lui. Pentru un patru în linie, e un motor atipic: e rafinat şi foarte dornic să urce în turaţii. Începe să „tragă” viguros încă de la 1.500 rpm (cuplul maxim e de 380 Nm/1.900 rpm), iar cutia de viteze manuală cu şase trepte scoate ce e mai bun din acest propulsor. 320d face suta în 7,5 secunde, cifră apropiată de a hot-hatch-urilor, însă are un mare avantaj faţă de acestea: un consum ridicol.

Pe un traseu extraurban (Bucureşti – Ploieşti – Buzău) computerul de bord mi-a arătat o medie de 5,5 litri/100 km, ceea ce sună foarte bine pentru un sedan mediu, pe o temperatură care a variat între -5 şi -11 grade şi în condiţiile în care nu am respectat tot timpul viteza legală. Pe autostradă, la viteza de croazieră de 130 km/h, consumul mediu se stabilizează la 6 litri/100 km, în timp ce în oraş, pe o distanţă de 15 km (Băneasa-Universitate şi retur) am avut un consum de 7,2 (în condiţiile unui trafic normal de Bucureşti). O contribuţie la aceste valori scăzute o au sistemul de recuperare a energiei rezultate la frânare şi cel start-stop, pe care însă nu l-am putut vedea la lucru, deoarece funcţionează doar la temperaturi de peste 3 grade Celsius.

ŢINUTĂ DE DRUM: Foarte precisă, chiar şi pe zăpadă

Dacă acest BMW se poate conduce iarna ca oricare altă maşină cu tracţiune faţă, meritul principal nu e al şoferului, ci al DSC-ului (Dynamic Stability Control), sistem fără de care un BMW cu puntea spate motrice ar trebui să stea în garaj toată iarna. Nu vă faceţi iluzii că voi conduceţi maşina. Când DSC-ul e activat, acesta taie din faşă orice tendinţă de supravirare, doar cei mai sensibili şoferi simţind că spatele ar fi vrut să „plece”. Bineînţeles, DSC-ul este cuplat „by default”, doar curajoşii sau inconştienţii (linia e foarte subţire) dorind să-l dezactiveze în condiţii de drum alunecos.

E adevărat, condusul cu DSC-ul activ nu e prea „fun”, însă pentru asta există DTC (Dynamic Traction Control), componenta mai permisivă a lui Dynamic Stability Control. DTC-ul lasă mai mult spaţiu de manevră şoferului, aşa că poţi face liniştit derapaje controlate pe zăpadă, atâta timp cât nu exagerezi, caz în care sistemul va interveni şi va repune maşina pe traiectorie. Fără îndoială că aceste sisteme joacă un rol crucial în comportamentul rutier sigur al lui 320d pe drumuri alunecoase, însă e de la sine înţeles că fără cauciucurile de iarnă potrivite nici DSC-ul nu poate face minuni.

Controlul stabilităţii este atât de eficient încât nu simţi vreun dezavantaj faţă de o maşină cu tracţiune faţă. Dimpotrivă, într-un BMW (re)înveţi cum să conduci corect: când să frânezi, când să începi accelerarea, când să virezi. La toate astea primeşti un feed-back relevant din partea maşinii, astfel că te simţi implicat ca şofer, nu doar un „obiect” situat între volan şi pedale. În plus, eliberate de sarcina tracţiunii, roţile din faţă se achită exemplar de misiunea de a pune maşina pe traiectoria dorită. Direcţia lui 320d e foarte precisă şi uşoară.

Cât priveşte comportamentul pe drum uscat, BMW 320d e o plăcere la condus: agil, foarte echilibrat, cu o suspensie excelentă orientată spre sportivitate însă fără a atenta la integritatea rinichilor pasagerilor. E aproape imposibil să atingi limitele şasiului cu această motorizare.

SIGURANŢĂ: 5 stele EuroNCAP, dotare de serie bogată

Seria 3 a primit cinci stele la EuroNCAP în 2005. După noua schemă de testare intrată în vigoare în 2009 maşina nu a fost evaluată. Echiparea de serie este însă foarte bogată în această privinţă, existând 8 airbag-uri, tetiere faţă active şi pleiada de sisteme de siguranţă activă despre care am vorbit mai sus.

DOTĂRI/PREŢ: Vrei premium, plăteşti

Am ajuns la capitolul cel mai „dureros”, acela al costurilor. Pentru că vorbim de un BMW, ele sunt ridicate. Preţul de pornire al unui 320d este de 35.898 euro, inclusiv TVA. În aceşti bani primeşti cam tot ce te-ai aştepta: climatizare automată, servodirecţie, geamuri electrice faţă-spate, oglinzi exterioare reglabile electric şi încălzite, volan multifuncţional îmbrăcat în piele, radio CD cu şase difuzoare compatibil MP3, computer de bord, faruri cu funcţie Follow-me-home, proiectoare de ceaţă sau discuri de frână ventilate faţă-spate. Singura scăpare la nivel de echipare standard o consider lipsa unor jante de aliaj. În rest, „jucăriile” costă, aşa că dacă începi să bifezi opţionale te poţi trezi că ai dublat preţul maşinii. Exagerez, dar modelul testat ajunge cu tot cu opţiuni la un preţ final de 45.738 euro. Şi asta în condiţiile în care au rămas câteva dotări opţionale nebifate (iDrive, navigaţie).

Principalul rival, Mercedes-Benz C220 CDI (170 CP), costă 38.409 euro, în timp ce Audi A4 2.0 TDI (170 CP) este cel mai ieftin din tripleta germană, la 34.296 euro. Dacă luăm în calcul şi Volvo S60 D3 (163 CP, 31.620 euro), alegerea devine şi mai grea. Însă în zona maşinilor premium clienţii nu prea fac alegeri pragmatice. După părerea mea, un potenţial client de BMW Seria 3 va mai avea în vedere doar Mercedes-Benz C-Class. Eu aş alege Seria 3. Din motivele expuse mai sus.

Foto: Dan Mihalaşcu

Listă completă preţuri, dotări standard şi dotări opţionale BMW Seria 3 Sedan

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

9 comentarii la “Drive test / BMW 320d: Clean, mean driving machine”

  1. Exista BMW 320d si la 184 CP, dar trebuie sa cauti modele de dupa 2008, anul in care a fost operat facelift-ul Seriei 3. Cat despre consum, una e ceea ce scrie producatorul si alta e realitatea. Eu am scris doar ce mi-a aratat computerul de bord, nu am masurat dupa metoda clasica a plinului.

  2. Am si eu ceva nelamuriri. pe internet oriunde am cautat, am gasit modelul acesta la 177 cai putere, nu 184 cum ai specificat tu. Consumul mediu iarasi l-am gasit cam peste tot diferit de al tau, din oment ce tu ai testat masina tind sa am mai multa ncredere in tine ( am tot gasit 4.7 in afara orasului si in jur de 5.5 in oras). La mercedes benz c220 numai modelul kompressor am vazut sa aibe mai multi cai , modelul normal are in jur de 145 si audi a4 are 143 din cate stiu eu. astept raspuns, de preferabil pe FB sau mail:). multumesc anticipat

  3. Eu as alege BMW fara sa ma mai gandesc la alte variante. Este un model clasic al constructorului german, perfect pentru pasionati.

  4. Multumesc pentru sugestii si aprecieri, dar parerea mea e ca acest text e scris cat se poate de personal. In al doilea rand, pe acest blog accentul e pus in primul rand pe informare si abia mai apoi pe divertisment. Nu pot sa scriu un test precum „bloggerii generalisti” pentru ca la baza sunt ziarist auto si stilul meu nu e ala.

  5. Incearca sa scrii mai personal si ma degajat. E un blog, nu o revista! In rest…numai de bine:)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *