Guvernul va introduce taxa pe autostrada! Rovinieta ramane

Vă plătiţi conştiincioşi taxele şi impozitele în fiecare an, chiar dacă în schimb nu primiţi nimic? Ei bine, guvernanții s-au gândit să vă răsplătească această naivitate prin introducerea unei noi taxe, cea pentru autostrăzi. Da, aţi citit bine, Guvernul va introduce o taxă de utilizare a autostrăzilor româneşti.

Vă gândiți probabil că e o veste bună, că asta înseamnă eliminarea rovinietei. Ei bine, nu. Vom fi taxaţi de două ori pentru același lucru, pentru că se poate. Pentru că ei pot. Ţările civilizate din Europa au două forme de taxare pentru autostrăzi. Subliniez acest cuvânt pentru că e important, taxele adresându-se exclusiv utilizării autostrăzilor. Restul drumurilor nu se taxează!

Cum spuneam, în unele state funcţionează sistemul vinietei (Austria, Cehia, Elveția, Slovacia, Slovenia şi Ungaria), iar în restul țărilor există sistemul barierei: taxa se plăteşte la ieşirea de pe autostradă, în funcţie de distanţa parcursă (Franţa, Italia, Spania etc). Există însă şi ţări în care nu se percep taxe pentru utilizarea autostrăzilor (Germania, Olanda, Danemarca, Suedia, Belgia, Finlanda), întrucât sunt incluse în preţul carburanților.

Un caz aparte îl reprezintă România şi Bulgaria, unde vinieta se aplică tuturor drumurilor naţionale (în lipsă de autostrăzi, trebuia să încaseze şi băieții ceva). Mai mult, la bulgari îţi trebuie vinietă pentru orice tip de drum, nu doar pentru cele naţionale, excepţie făcând şoselele din localităţi şi cele de centură.

Banii de la buget şi cei colectaţi din taxe nu ajung

Dar cum justifică guvernanţii introducerea taxei pe autostradă? Prin faptul că banii colectaţi la buget nu sunt suficienţi pentru construirea de noi autostrăzi şi întreținerea acestora. Nu zău? Păi hai să enumerăm ce taxe plăteşte un posesor de automobil în România, bani care se duc la drumuri: taxă de înmatriculare, impozit anual, rovinietă, acciza pe carburant şi tariful de trecere a podurilor de peste Dunăre. Asta ca să nu mai vorbim de amenzi! Chiar şi aşa, se pare că banii nu le ajung celor de la Palatul Victoria.

România are în prezent 320 km de autostradă, iar alţi 373 km ar urma (într-un viitor incert) să fie construiţi prin cofinanţare UE: Nădlac-Arad, Arad-Timişoara, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orăştie-Sibiu, Cernavodă-Constanţa şi centura Constanţei. Taxa ar urma să fie introdusă doar pe autostrăzile cofinanţate de Bruxelles.

„Ministerul Transporturilor consideră necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzile din România în paralel cu sistemul existent al rovinietei. (…) pentru autostrăzile finanțate prin intermediul POS-T se va urmări ca valoarea fondurilor obținute să nu producă venituri nete, deci să acopere doar cheltuielile de operare și întreţinere”, se arată în documentul aprobat de Guvern. Deci ei nu vor să facă profit, ci doar să acopere cheltuielile. Câtă grijă faţă de banul public!

Numai că, la cum îi ştim, sigur vor pune nişte taxe aberante. Şi vor avea nişte autostrăzi foarte scumpe şi foarte… goale.

Sursa: HotNews

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.