Incepe goana dupa Dacia: Fiat, Peugeot si Volkswagen vor lansa marci low cost

Dacia-Logan-2005Anul viitor va fi a zecea aniversare a modelului Dacia Logan, modelul care a inaugurat segmentul low-cost. Nimeni nu a luat în serios pariul făcut de șeful Renault din 2004, Louis Schweitzer. Nici măcar Schweitzer însuși nu-și imagina că o astfel de mașină va prinde în Europa de Vest, planurile sale limitându-se la piețele emergente din Europa de Est, Orientul Mijlociu, Africa, Asia și America Latină.

De aceea a și fost numit „automobilul mondial”. Apropo, ăsta e încă un concept lansat de Schweitzer care a fost preluat apoi de mai mulți constructori. Dau doar un exemplu: Ford și strategia sa „One Ford” de a propune aceleași modele pe toate piețele lumii.

Revenind la Dacia, planul a fost simplu: pentru a face o mașină ieftină, s-au folosit cât mai multe componente vechi, deja amortizate, de la modelele Renault anterioare. Schweitzer a cerut trei lucruri de la Logan: să fie modern, fiabil și accesibil. Orice altceva era negociabil.

La început, Europa de Vest a ignorat Loganul. Dar, la aproape un an de la lansare, răstimp în care occidentalii cumpărau Loganuri direct din România, Renault a început să importe pe câteva piețe vest-europene mari o versiune mai bine echipată a mașinii, la un preț de 7.500 euro. Succesul a fost neașteptat, iar Dacia a pătruns apoi pe toate piețele din regiune.

Așadar, sunt 8 ani de când Dacia vinde cu succes mașini low-cost în Europa de Vest, iar marja de profit a francezilor la fiecare model vândut este de 9%, un procent mai degrabă comun mașinilor premium decât celor ieftine. Cu toate acestea, nici în prezent concurența nu s-a trezit. Nu există nici o marcă concurentă pentru Dacia în acest moment!

Nissan vine cu Datsun, care însă nu va concura Dacia

Cei mai avansați sunt japonezii de la Nissan, partenerii de alianță ai Renault, care vor lansa marca low-cost Datsun anul acesta și primul model în 2014. Datsun va ataca într-o primă fază piețele din Indonesia, Rusia și India, adică țări în care marca Dacia nu este prezentă. Modelele Datsun vor folosi o platformă modificată a automobilului Lada Kalina, astfel că prețurile ar putea fi sensibil mai mici decât cele practicate de Dacia.

PSA Peugeot-Citroen ar putea lansa o marcă low-cost sub numele Simca sau Talbot

Planuri similare au și alții. În septembrie 2012, în presa franceză au apărut știri conform cărora PSA Peugeot-Citroen ar vrea să lanseze o marcă low-cost. Au fost vehiculate atunci numele Simca și Talbot pentru linia de mașini de buget, însă problemele financiare grave ale PSA probabil că au pus pauză proiectului. Eu aș sugera și varianta Oltcit, chiar dacă fabrica de la Craiova e acum a celor de la Ford 🙂

Volkswagen lansează o marcă low-cost în 2015

A urmat apoi Volkswagen, care a anunțat în octombrie 2012 că intenționează să lanseze o marcă low-cost în 2015, inițial pentru țările BRIC (Brazilia, Rusia, India, China), apoi și pentru alte piețe, inclusiv Europa. Prețurile viitoarelor modele ar urma să se situeze în intervalul 5.000 – 10.000 euro. Nici un detaliu despre numele mărcii, însă e posibil ca VW să creeze un brand nou (deși ar putea să scoată de la naftalină nume precum NSU sau DKW).

Și Fiat vrea o felie din piața mașinilor ieftine

Ultimul constructor care și-a manifestat intenția de a intra în hora low-cost este Fiat. Italienii au anunțat la începutul acestei luni că iau în considerare înființarea unei mărci de mașini ieftine care să rivalizeze cu Dacia. Marca s-ar putea numi Innocenti (un brand care printre altele a produs sub licență automobilul Mini pentru Italia), sau ar putea primi un nume nou. Cert este că mașinile nu vor fi fabricate în Europa (chiar dacă Fiat are o uzină în Serbia unde produce de anul trecut 500L), pentru că aici costurile de producție mari ar ridica prea mult prețul final al modelelor.

Concluzia? Renault mai are câțiva ani buni de monopol pe piața automobilelor low-cost, însă ar trebui să se pregătească pentru o concurență acerbă. Numai gândul la „banca de organe” imensă a grupului VW ar trebui să le dea frisoane francezilor.

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

Un comentariu la “Incepe goana dupa Dacia: Fiat, Peugeot si Volkswagen vor lansa marci low cost”

  1. E un lucru bun ca un brand ca Dacia hulit de toti romanii a reusit sa impresioneze si sa ajunga atat de cunoscuta in Europa cat si in afara. Am mai citit un articol cu politia dintr-un stat Brazilian care si-a achizitionat masini de la Dacia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *