(In)toleranta si (ne)simtirea în trafic

Sunt rare zilele în care circul cu maşina şi nu mă enervează cineva. Că-mi taie calea, că nu semnalizează, că nu mă lasă să ies de pe o străduţă, că accelerează când vreau să depăşesc, că ocupă două locuri de parcare în loc de unul, etc, etc.

Acum eu nu zic că sunt perfect şi nu mai fac şi eu greşeli, dar în 99% din cazuri respect legea. Se pare că asta e o mare greşeală în România. Dacă mergi cu 60 km/h în Bucureşti ţi se dau claxoane că mergi prea încet. Dacă opreşti la „zebră” ca să laşi un pieton aflat pe trotuar să traverseze eşti boscorodit de cei din spate.

Nu mai vorbesc că atunci când la volan se află o femeie, bădăranii din trafic încearcă să o intimideze, să o şicaneze. Numai într-o ţară primitivă e posibil aşa-ceva. Cunosc persoane care din cauza asta refuză să conducă în Bucureşti. Dacă vezi un şofer care merge încet şi pare dezorientat, nu e nevoie să-l înjuri sau claxonezi. Poţi foarte frumos să-l depăşeşti şi să-ţi vezi de drum. Dar, na, unii bucureşteni sunt zmei la volan şi abia aşteaptă un prilej să se urce cu picioarele pe claxon. Ia să-şi facă poliţia datoria cu băieţii ăştia să vezi ce cuminţi sunt pe urmă…

Am fost de curând cu maşina prin Ungaria şi Austria şi am condus foarte relaxat. Nu mi-a dat nimeni „flash-uri” pe autostradă, chiar dacă mă „târam” cu 120 km/h. Toţi aşteptau cuminţi să depăşesc şi să mă repliez pe prima bandă, chiar şi românii. În Budapesta şi Viena, traficul, deşi aglomerat, nu a fost stresant. Fiecare îşi vedea de treabă şi nu-l deranja pe celălalt. N-am auzit nici un claxon în patru zile de plimbat prin cele două capitale.

Când am intrat în România, haos. Pe cel mai circulat drum al ţării (Nădlac-Arad-Deva-Sibiu), cu o singură bandă pe sens, m-au depăşit maşini care goneau cu peste 150 km/h,  am văzut depăşiri la limită, TIR-uri care mergeau cu 90 km/h prin localităţi şi multe, multe alte încălcări flagrante ale regulilor de circulaţie.

Nu vreau să închei rândurile astea într-un ton pesimist. Toleranţa şi bunul-simţ al şoferilor din Bucureşti au crescut remarcabil în ultimii ani. Îmi amintesc că prima dată când am condus prin oraşul ăsta, prin 2000, am fost şocat cât de agresivi şi intoleranţi erau şoferii bucureşteni. Acum nu mai e un calvar să ieşi de pe o străduţă secundară, să schimbi banda de mers sau să ceri indicaţii. Dacă nu primul sau al doilea şofer din coloană, al treilea te va lăsa să intri. Asta e valabil în Bucureşti.

Nu în Ploieşti, de exemplu, unde am întâlnit cei mai cretini şoferi: nimeni nu-ţi cedează nici măcar un centimetru, dacă e aglomerat aştepţi minute în şir să ieşi de pe o străduţă, trebuie să forţezi, altfel rişti să rămâi pe acolo. Ce mai, nesimţire şi prostie cu carul…

Cred însă că într-o zi, când vom avea şi noi infrastructura rutieră minimă necesară, vom putea conduce în sfârşit relaxaţi prin România. Mai avem încă puţin…

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

Un comentariu la „(In)toleranta si (ne)simtirea în trafic”

  1. Parerea mea ca trebuie mai multa autoritate si exigenta din partea organelor de control, incepand de la obtinerea permisului de conducere si pana la aplicarea sanctiunilor pentru incalcarea regulilor de circulatie.
    Tot parerea mea este ca datorita coruptiei care a atins un nivel alarmant, se intampla ceea ce mentionati mai sus in acest articol.
    Daca in viito nu vor veni la guvernare oameni competenti care sa instituie o stare de respect ( asa cum este in tarile occidentale, gen Germania unde faci pe tine de frica cand te opreste politia )vom asista la tot mai multe nelegiuiri in trafic !
    Cu respect !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.