Legendarul Lotus Esprit se intoarce in 2013. Si nu vine singur…

Dominat de maşini „verzi”, sisteme alternative de propulsie şi alte chestii plictisitoare, Salonul Auto de la Paris a constituit un bun prilej pentru Lotus să iasă din linie şi să prezinte nu una, nu două, nu trei, ci şase(!) noi modele.
E adevărat, nici unul nu este (încă) de serie, dar pentru un constructor mic de maşini sport demonstraţia de forţă din „Oraşul Luminilor” este remarcabilă.

Practic, britanicii şi-au prezentat întreaga gamă viitoare de modele, de la mezinul Elise, care va apărea în 2015, la limocoupe-ul Eterne care, dacă lucrurile merg bine, va concura cu Porsche Panamera & co. din acelaşi an. În plus, Lotus a adus la Paris şi un mini, denumit City Car Concept, care ar putea fi produs din 2014 şi prin intermediul căruia Lotus ar putea coborî media de emisii de CO2 a întregii game. Dar să le luăm pe rând.

Elise: 300 CP, 0-100 km/h în 4,5 s, 40.000 euro, 2015

Viitorul Elise va reprezenta o ruptură radicală de actualul model. Deşi va avea tot propulsie, motor central iar şasiul va fi o evoluţie a arhitecturii VVA (Versatile Vehicle Architecture, folosită în prezent de Evora), Elise va avea caroseria realizată dintr-o combinaţie de panouri compozite şi de aluminiu. În plus, va fi disponibil opţional cu o cutie manuală robotizată (singurul model de altfel din viitoarea gamă Lotus la care va exista această opţiune). Motorul va fi un 4 în linie de 2 litri, supraalimentat pentru a furniza 300 cai-putere. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h în 4,5 secunde şi preţul estimativ de 40.000 euro vor face din Elise un concurent de temut pentru viitorul Porsche Cayman. Iar dacă şi versiunea de serie va arăta atât de bine, succesul e asigurat.

Elan: 450 CP, 0-100 km/h în 3,5 s, 85.000 euro, 2013

O treaptă mai sus în gamă va sta Elan, nume „reciclat” de Lotus pentru un coupe care va înlocui actualul Evora în 2013. La fel ca acesta din urmă, Elan va avea un motor V6 amplasat central, însă configuraţia cu 2+2 locuri va deveni opţională. Va avea un preţ de circa 85.000 euro, saltul justificându-se prin faptul că va fi construit integral din aluminiu şi va dispune de o cutie de tip dublu-ambreiaj cu şapte trepte (care va debuta pe acest model şi va deveni standard pe toate modelele, mai puţin pe Elise). În plus, motorul va fi supraalimentat, urmând să dezvolte 400 CP în varianta standard şi 450 CP în cea de top. Clar o evoluţie faţă de cei 275 cai-putere ai lui Evora! Iar în ciuda creşterii puterii, Lotus ţinteşte o scădere a emisiilor de CO2 sub 200 g/km. Elan va accelera de la 0 la 100 km/h în 3,5-3,9 secunde, intrând astfel pe teritoriul lui Porsche 911 Turbo.

Esprit: 620 CP, 0-100 km/h în 3 secunde şi ceva, 134.000 euro, 2013

Tot din 2013, Lotus va avea din nou în gamă un supercar, şi încă unul cu un nume celebru. Viitorul Esprit va costa circa 134.000 euro şi va fi propulsat de un motor V8 supraalimentat de 5 litri, derivat din cel al lui Lexus ISF. Pe Esprit acesta va dezvolta 550 CP (620 CP în versiunea R), în condiţiile în care maşina va avea o greutate de circa 1.500 kg. În consecinţă, acceleraţia de la 0 la 100 km/h va dura puţin peste 3 secunde! Cât despre design, mi se pare cel mai reuşit din pleiada de concepte Lotus de la Paris. McLaren ar trebui să ia notiţe, al său MP4-12C arată absolut banal pe lângă Esprit.

Elite şi Eterne: 620 CP, 0-100 în 3,5 s, 140.000 euro, din 2014

Iar Lotus nu se va opri aici. Peste Esprit vor sta două modele strâns înrudite: Elite (2014) şi Eterne (2015). Elite este un coupe 2+2 cu hard-top pliabil, care va avea acelaşi motor ca Esprit şi sistem de recuperare a energiei kinetice (KERS) oferit standard. Va costa circa 140.000 euro şi va fi un model foarte complex din punct de vedere tehnologic. Transmisia va fi de tip epiciclic, fluxul constant de putere furnizat însemnând că schimbarea treptelor se va face insesizabil, iar emisiile vor fi reduse cu circa 40%, ţinta pentru Elite fiind de 215 g/km. Cât despre Eterne, acesta va fi perechea cu patru uşi a lui Elite, folosind aceeaşi platformă tehnică şi ţintind rivali precum Porsche Panamera sau Aston Martin Rapide.

În fine, ultimul concept prezentat la Paris este City Car, un posibil rival pentru Smart ForTwo, ce ar putea avea propulsie electrică sau hibridă, de tipul lui Chevrolet Volt. Producţia acestui mini nu este încă sigură, însă ambiţiile foarte mari ale celor de la Lotus sunt. Dacă designului superb şi performanţelor dinamice li se vor adăuga şi o calitate ridicată a fabricaţiei, putem spune că Lotus va deveni în anii următori Porsche-le Marii Britanii. Sper doar să nu se apuce şi de făcut SUV-uri.

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *