Mai exista marci care sa faca masinile altfel?

UrsaabÎn ultimii ani, mașinile au început să semene din ce în ce mai mult între ele. Mă refer nu doar la design (modelele de volum încep să pară tot mai mult variațiuni pe aceeași temă), ci și la soluțiile tehnice, la ergonomie sau dotări. Și atunci, de ce mai alegem un brand anume dacă primim cam același lucru?

Eu văd trei motive: imaginea de marcă, percepția individului/societății asupra mărcii respective și experiența personală cu acel brand. Pe lângă acestea însă, există și mici detalii unice care individualizează unele mărci de automobile. Nu mă refer aici la sigle, grile și alte elemente de identificare. Am în minte acele elemente care sunt remarcate de utilizator după cel puțin o tură cu mașina.

Primul exemplu la care m-am gândit este defuncta marcă Saab. Interioarele modelelor Saab au fost dintotdeauna inspirate de cele ale avioanelor de vânătoare. Așa se face că toate Saab-urile au contactul plasat nu pe coloana de direcție, ci pe tunelul median, între scaune. Alte elemente distinctive pentru Saab sunt aeratoarele similare celor din avioanele de luptă, aglomerarea butoanelor pe consola centrală și faptul că luminile de bord pot fi oprite în mers când nu e nevoie de ele (de exemplu pe autostradă). Nu discut aici cât de ergonomice sunt aceste soluții, important e că ele sunt specifice Saab și individualizează marca. Chiar dacă nu au ajutat Saab să rămână în viață, aceste mici detalii au contribuit la farmecul specific al mărcii.

Interior-Saab-9-5-model-2006

Alt exemplu care îmi vine în minte este Porsche, care plasează contactul în partea stângă a volanului pe toate modelele pe care le produce. Este o tradiție a mărcii care își are originea în cursa de 24 de ore de la Le Mans. Pe vremuri, startul se dădea cu piloții alergând spre mașini, iar cel care pornea primul mașina evident că pleca primul în cursă. De aceea contactul a fost pus la Porsche în stânga volanului, pentru ca pilotul să pornească motorul cu mâna stângă și să bage în treapta întâi de viteză cu mâna dreaptă, economisind astfel timp. Tradiția s-a extins și la mașinile de stradă Porsche și așa a rămas până în ziua de azi. Un alt element tipic Porsche este bordul cu cinci ceasuri întrepătrunse, în centrul cărora se află turometrul, cel mai mare dintre ele. Doar modelele Cayman și Boxster nu respectă această tradiție, având trei ceasuri în loc de cinci.

Interior-Porsche-911-2013

La unele modele Ford (generațiile mai vechi de Mondeo, Focus, Transit), capota motorului nu se deschide din interior, ca la restul mașinilor, ci cu cheia de contact. Sigla Ford de pe grila radiatorului culisează într-o parte iar sub ea se află încuietoarea care deschide capota. Nu e o soluție prea practică, dovadă că la modelele mai noi s-a renunțat la ea.

Deschidere-capota-Ford-Focus

Dacă ați avut sau ați condus un Mercedes-Benz, sigur știți că frâna de mână nu e acolo unde ar trebui să fie. Mai exact, ca să acționezi frâna de mână trebuie să apeși cu piciorul stâng o mică pedală aflată în partea opusă celei de accelerație. Ca să eliberezi frâna de mână însă, trebuie să tragi de un buton amplasat pe bord în stânga volanului. Soluția aceasta necesită o scurtă perioadă de adaptare, însă dacă aveți un Mercedes cu cutie manuală sigur ați aflat că este de-a dreptul stupid să pleci din rampă cu acest sistem, pentru că butonul eliberează brusc frâna de mână și nu poți doza decuplarea frânei (problema nu există la modelele cu transmisie automată, care au funcție de asistare la plecarea în rampă).

Interior-Mercedes-C-Class-model-2012

Să nu uităm de marca noastră națională, Dacia. N-am găsit nici un element unic acestei mărci, cu excepția unui detaliu extrem de enervant. Cred că nu există om care să nu fi remarcat vreodată zgomotul extrem de neprietenos cu urechea umană al semnalizatorului de Logan (minutul 3:15 în filmulețul de mai jos). Mai există semnalizatoare enervante, însă nici unul nu se apropie de cel de la Dacia. Așa că data viitoare când întâlniți în trafic un Logan care nu semnalizează, iertați-l, s-ar putea ca motivul să fie acest zgomot al naibii de strident.

PS: Sigur mai sunt și alte exemple, așa că vă invit să le scrieți în secțiunea comentarii.

Foto: Constructori

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

2 comentarii la „Mai exista marci care sa faca masinile altfel?”

  1. La dacia claxonul era pe maneta din stanga de la stergatoare, doar o apasai. Asta ati uitat despre dacia. De la 1300 incoace.

  2. Foarte misto articolul… cu siguranta ca acum fiecare isi ia masina in functie de ce idee si-a facut despre brandul respectiv. Intradevar, interioarele de la Saab sunt foarte faine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.