Primul Porsche de serie cu patru uși a apărut la sfârșitul lui 2001 întruchipat de urâtul dar foarte profitabilul SUV Cayenne. Cu mulți ani înainte de Cayenne însă, Porsche a fost foarte aproape să lanseze pe piață un „coupe” cu patru uși, un strămoș al actualului Panamera. În 1988, inspirați de succesul coupe-ului 928 (cu motor V8 amplasat frontal), inginerii germani au venit cu ideea producerii unui model care să lărgească gama Porsche: un 928 cu patru uși, care să reprezinte o alternativă la limuzinele de înaltă performanță de la Mercedes și BMW (560SE, respectiv 750i).
Ideea lui Ulrich Bez
Ideea i-a aparținut lui Ulrich Bez, în prezent președintele Aston Martin, pentru care a supervizat realizarea unui model similar, Rapide (întâmplător sau nu, un model concurent al lui Porsche Panamera). Prototipul Porsche 989 avea un motor V8 amplasat frontal care producea circa 300 CP, dintr-o cilindree cuprinsă între 3,6 litri și 4,2 litri (dat fiind că este încă un proiect secret, nu se știe exact care era capacitatea motorului). Puterea era evident transmisă roților din spate, iar ampatamentul măsura 2,826 mm, cu 74 mm mai mic decât al lui Panamera.
Responsabil de designul lui 989 a fost Harm Lagaay, autorul lui Porsche 924. Liniile lui 989 conțin elemente care au apărut ulterior la Porsche 911 (generațiile 993 și chiar 996). Sincer, 989 mi se pare mai reușit decât Panamera, în orice caz, arată mai mult a Porsche.
Proiect „omorât” de costuri
989 a avut însă o mare problemă: costurile de dezvoltare au ajuns să totalizeze 600 milioane mărci germane în 1991, depășind cu 50% estimările inițiale. În plus, dacă se continua proiectul, costul total ar fi depășit un miliard de mărci în anul lansării, estimat a fi undeva la jumătatea decadei. În favoarea lui 989 n-a fost nici contextul economic din acea perioadă, când vânzările Porsche mergeau tot mai prost, în special cele ale lui 928, pe care era bazat 989.
În plus, în septembrie 1991 părintele proiectului 989, Ulrich Bez, a părăsit Porsche. Sentința a venit la scurt timp, în ianuarie 1992, când conducerea a decis sistarea proiectului 989, temându-se că dacă ar fi continuat proiectul costurile ar fi urmat să depășească profitul.
Misterul prototipului 989
La lansare, Porsche 989 ar fi urmat să aibă un preț de 160.000 – 170.000 mărci germane. Despre singurul prototip construit de Porsche s-a spus că ar fi fost distrus, însă în 2005 AutoWeek (link-ul nu mai merge, dar Jalopnik a scris despre asta) a publicat niște fotografii cu 989 preluate dintr-o revistă germană. Imaginile par a fi oficiale și pot reprezenta o dovadă că prototipul 989 încă există și zace pe undeva prin beciurile ventilate ale celor de la Porsche. Sau poate pozele au fost făcute înainte de a fi distrus…
Oricum, cert este că ideea lui Bez a fost reluată peste ani de Porsche, actualizată și materializată în modelul Panamera, lansat în 2009. Iar Bez însuși și-a pus în practică ideea la Aston Martin prin superbul Rapide.
Referințe: TopSpeed.com, Iedeiblog.com, Wikipedia
Foto: M5Board.com