Masini care n-au mai fost: Porsche 989, stramosul „anulat” al lui Panamera

Porsche-989-4
Primul Porsche de serie cu patru uși a apărut la sfârșitul lui 2001 întruchipat de urâtul dar foarte profitabilul SUV Cayenne. Cu mulți ani înainte de Cayenne însă, Porsche a fost foarte aproape să lanseze pe piață un „coupe” cu patru uși, un strămoș al actualului Panamera. În 1988, inspirați de succesul coupe-ului 928 (cu motor V8 amplasat frontal), inginerii germani au venit cu ideea producerii unui model care să lărgească gama Porsche: un 928 cu patru uși, care să reprezinte o alternativă la limuzinele de înaltă performanță de la Mercedes și BMW (560SE, respectiv 750i).

Ideea lui Ulrich Bez

Ideea i-a aparținut lui Ulrich Bez, în prezent președintele Aston Martin, pentru care a supervizat realizarea unui model similar, Rapide (întâmplător sau nu, un model concurent al lui Porsche Panamera). Prototipul Porsche 989 avea un motor V8 amplasat frontal care producea circa 300 CP, dintr-o cilindree cuprinsă între 3,6 litri și 4,2 litri (dat fiind că este încă un proiect secret, nu se știe exact care era capacitatea motorului). Puterea era evident transmisă roților din spate, iar ampatamentul măsura 2,826 mm, cu 74 mm mai mic decât al lui Panamera.

Responsabil de designul lui 989 a fost Harm Lagaay, autorul lui Porsche 924. Liniile lui 989 conțin elemente care au apărut ulterior la Porsche 911 (generațiile 993 și chiar 996). Sincer, 989 mi se pare mai reușit decât Panamera, în orice caz, arată mai mult a Porsche.

Proiect „omorât” de costuri

989 a avut însă o mare problemă: costurile de dezvoltare au ajuns să totalizeze 600 milioane mărci germane în 1991, depășind cu 50% estimările inițiale. În plus, dacă se continua proiectul, costul total ar fi depășit un miliard de mărci în anul lansării, estimat a fi undeva la jumătatea decadei. În favoarea lui 989 n-a fost nici contextul economic din acea perioadă, când vânzările Porsche mergeau tot mai prost, în special cele ale lui 928, pe care era bazat 989.

În plus, în septembrie 1991 părintele proiectului 989, Ulrich Bez, a părăsit Porsche. Sentința a venit la scurt timp, în ianuarie 1992, când conducerea a decis sistarea proiectului 989, temându-se că dacă ar fi continuat proiectul costurile ar fi urmat să depășească profitul.

Misterul prototipului 989

La lansare, Porsche 989 ar fi urmat să aibă un preț de 160.000 – 170.000 mărci germane. Despre singurul prototip construit de Porsche s-a spus că ar fi fost distrus, însă în 2005 AutoWeek (link-ul nu mai merge, dar Jalopnik a scris despre asta) a publicat niște fotografii cu 989 preluate dintr-o revistă germană. Imaginile par a fi oficiale și pot reprezenta o dovadă că prototipul 989 încă există și zace pe undeva prin beciurile ventilate ale celor de la Porsche. Sau poate pozele au fost făcute înainte de a fi distrus…

Oricum, cert este că ideea lui Bez a fost reluată peste ani de Porsche, actualizată și materializată în modelul Panamera, lansat în 2009. Iar Bez însuși și-a pus în practică ideea la Aston Martin prin superbul Rapide.

Referințe: TopSpeed.com, Iedeiblog.com, Wikipedia

Foto: M5Board.com

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *