Masini care n-au mai fost: Porsche 989, stramosul „anulat” al lui Panamera

Porsche-989-4
Primul Porsche de serie cu patru uși a apărut la sfârșitul lui 2001 întruchipat de urâtul dar foarte profitabilul SUV Cayenne. Cu mulți ani înainte de Cayenne însă, Porsche a fost foarte aproape să lanseze pe piață un „coupe” cu patru uși, un strămoș al actualului Panamera. În 1988, inspirați de succesul coupe-ului 928 (cu motor V8 amplasat frontal), inginerii germani au venit cu ideea producerii unui model care să lărgească gama Porsche: un 928 cu patru uși, care să reprezinte o alternativă la limuzinele de înaltă performanță de la Mercedes și BMW (560SE, respectiv 750i).

Ideea lui Ulrich Bez

Ideea i-a aparținut lui Ulrich Bez, în prezent președintele Aston Martin, pentru care a supervizat realizarea unui model similar, Rapide (întâmplător sau nu, un model concurent al lui Porsche Panamera). Prototipul Porsche 989 avea un motor V8 amplasat frontal care producea circa 300 CP, dintr-o cilindree cuprinsă între 3,6 litri și 4,2 litri (dat fiind că este încă un proiect secret, nu se știe exact care era capacitatea motorului). Puterea era evident transmisă roților din spate, iar ampatamentul măsura 2,826 mm, cu 74 mm mai mic decât al lui Panamera.

Responsabil de designul lui 989 a fost Harm Lagaay, autorul lui Porsche 924. Liniile lui 989 conțin elemente care au apărut ulterior la Porsche 911 (generațiile 993 și chiar 996). Sincer, 989 mi se pare mai reușit decât Panamera, în orice caz, arată mai mult a Porsche.

Proiect „omorât” de costuri

989 a avut însă o mare problemă: costurile de dezvoltare au ajuns să totalizeze 600 milioane mărci germane în 1991, depășind cu 50% estimările inițiale. În plus, dacă se continua proiectul, costul total ar fi depășit un miliard de mărci în anul lansării, estimat a fi undeva la jumătatea decadei. În favoarea lui 989 n-a fost nici contextul economic din acea perioadă, când vânzările Porsche mergeau tot mai prost, în special cele ale lui 928, pe care era bazat 989.

În plus, în septembrie 1991 părintele proiectului 989, Ulrich Bez, a părăsit Porsche. Sentința a venit la scurt timp, în ianuarie 1992, când conducerea a decis sistarea proiectului 989, temându-se că dacă ar fi continuat proiectul costurile ar fi urmat să depășească profitul.

Misterul prototipului 989

La lansare, Porsche 989 ar fi urmat să aibă un preț de 160.000 – 170.000 mărci germane. Despre singurul prototip construit de Porsche s-a spus că ar fi fost distrus, însă în 2005 AutoWeek (link-ul nu mai merge, dar Jalopnik a scris despre asta) a publicat niște fotografii cu 989 preluate dintr-o revistă germană. Imaginile par a fi oficiale și pot reprezenta o dovadă că prototipul 989 încă există și zace pe undeva prin beciurile ventilate ale celor de la Porsche. Sau poate pozele au fost făcute înainte de a fi distrus…

Oricum, cert este că ideea lui Bez a fost reluată peste ani de Porsche, actualizată și materializată în modelul Panamera, lansat în 2009. Iar Bez însuși și-a pus în practică ideea la Aston Martin prin superbul Rapide.

Referințe: TopSpeed.com, Iedeiblog.com, Wikipedia

Foto: M5Board.com

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.