Mic tratat despre soferul-pilot

Traficul din Bucureşti e o mană cerească pentru antropologi. Sau ar fi, dacă ar exista o ramură a antropologiei specializată în studiul şoferilor. De fiecare dată când ies cu maşina pe stradă mă minunez de varietatea de şoferi care mişună prin oraşul ăsta. Şi exact când îmi zic că le-am văzut pe toate, apare un „nonconformist” şi mă trezeşte la realitate.

De departe, cel mai răspândit tip este şoferul-pilot. Îl vedeţi tot timpul lipit de spatele maşinii voastre, la „aspiraţie”, căutând cu disperare încă un milimetru de spaţiu liber pe care să-l ocupe. De cele mai multe ori, el conduce maşina firmei, iar agresivitatea lui creşte direct proporţional cu gabaritul acesteia (de departe, cei mai „ambiţioşi” sunt şoferii de dube şi dubiţe, însă nu trebuie neglijat nici segmentul promiţător al agenţilor de vânzări care „scot untul” din maşinile mini sau de clasă mică). Pentru acest şofer foarte competitiv din fire, totul se rezumă la numărul de maşini depăşite, chiar dacă e într-o coloană ce se deplasează cu maxim 5 km/h. Nu se opreşte până nu întrece tot ce-i iese în cale.

Pentru asta, poate atinge performanţa de a schimba benzile de zece ori pe minut. Chiar şi aşa, el nu ajunge la destinaţie înaintea celorlalţi participanţi la trafic, ba de cele mai multe ori este exact în aceeaşi poziţie cu cea din care a început „slalomul”. Dar credeţi că el observă detaliul ăsta? Nici vorbă… E prea absorbit de chemarea interioară care-l subjugă şi îi cere să facă totul pentru a fi primul, întotdeauna primul!

Cum mai recunoaşteţi un astfel de şofer? El nu îşi reglează ritmul de mers după condiţiile de trafic. Dacă vede la 50 de metri în faţă un semafor pe roşu, reacţia lui firească este de a accelera puternic, apoi de a frâna violent în ultimul moment. E normal, el trebuie să fie primul ajuns la semafor! După care, plecarea de pe loc este întotdeauna în trombă, de preferat cu scârţâit de roţi. De asemenea, şoferul-pilot nu cunoaşte conceptul de anticipare a traficului. Din dorinţa de a depăşi tot, îl veţi găsi mereu pe banda de stânga forţând intrarea pe banda de înainte, sau blocat pe banda întâi gesticulând nervos în spatele unui autobuz care a avut „tupeul” să oprească în staţie chiar când el „zbura” spre linia de sosire.

Iarna, e foarte uşor de reperat după viteza mare cu care rulează pe drumul îngheţat, el având cauciucuri de iarnă, care reprezintă pentru şoferul-pilot echivalentul cauciucurilor de vară vara. Atunci când circulă în afara oraşului, el apare foarte des la ştiri, deranjând liniştea copacilor de pe marginea drumului sau a unor case foarte prost amplasate.

Ar mai fi multe de spus, dar închei cu un sfat: nu vă luaţi niciodată la întrecere cu un şofer-pilot! O va lua foarte personal şi va fi pregătit să-şi dea şi viaţa pentru a câştiga. El nu are nimic de pierdut 🙂

PS: În Anglia, Ford vinde o versiune „sport” a van-ului Transit, croită exact pe gustul şoferului-pilot 🙂

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

2 comentarii la „Mic tratat despre soferul-pilot”

  1. Te lasa perplex cate un specimen din asta… Eu m-am invatat sa nu ii mai iau in serios. Ii las sa treaca (cand pot, normal) si imi vad de treaba.

  2. Intr-o dimineata, acu’ cateva zile, eram la Unirea. Se circula bara la bara pe trei benzi, cand, un BMW din spate imi da blitzuri. Eu, in mintea mea simpla, zic ca e vreunul care ma cunoaste si cand am putut, m-am dat pe banda 2 sa vad cine e. Ghici ce a facut in continuare gagiul. Exact, a inceput sa dea blitzuri la urmatoarea masina. Nu m-am riscat sa ma bag inapoi in fata lui chiar daca eram plin de nervi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.