Dacă veştile că BMW nu va mai oferi o versiune M pentru roadster-ul Z4 şi nici nu va mai produce un M3 CSL nu v-au întristat destul, aceasta sigur vă va răni. Asta bineînţeles dacă iubiţi marca BMW pentru ADN-ul sportiv şi nu pentru „camioanele” produse în ultima perioadă.
Se ştie că divizia Motorsport produce, în afara maşinilor de curse BMW, şi maşini de stradă foarte performante, de la legendarul M3 până la devoratoarele de autostrăzi M5 şi M6. Până nu demult părea ca valorile M sunt intangibile: motoare aspirate, transmisie manuală, tracţiune spate, modificarea doar a modelelor potrivite pentru folosirea pe circuit. Ei bine, lucrurile se schimbă. Şi nu neapărat în bine.
Dacă noul M3 a renunţat la motorul aspirat în favoarea unuia turbo, versiunile M ale SUV-urilor X5 şi X6 trec ca buldozerele peste toată tradiţia diviziei Motorsport: au motor turbo, tracţiune integrală, cutie automată şi nu prea arată a maşini cu care ai vrea să te dai pe Nurburgring. Trebuie să existe un motiv pentru asta, nu? Ei bine, acela este unul financiar.
555 CP, 0-100 în 4,7 s, 250 km/h
X5 M şi X6 M sunt propulsate de acelaşi motor: V8 de 4,4 litri şi 555 cai-putere, regăsit şi pe X6 5.0i, într-o versiune mai mică de putere: 408 CP. Mai mult, şi cutia de viteze este aceeaşi ca la modelul V8 de bază, aşa că din start BMW a scutit nişte bani. Ca să nu mai vorbim de interioare sau caroserie, care în mare sunt aceleaşi cu modelele obişnuite.
Cele mai rapide SUV-uri de pe piaţă
Bineînţeles, componentele tehnice au fost modificate de inginerii BMW Motorsport, care au făcut din X5 M şi X6 M cele mai rapide SUV-uri de pe piaţă. Dopat de două turbocompresoare, V8-ul împinge mastodontul de la 0 la 100 km/h în doar 4,7 secunde, adică cu 0,1 secunde mai repede decât Porsche Cayenne Turbo S. Mai mult, cuplul maxim de 680 Nm, disponibil de la 1.500 rpm (!!), asigură un răspuns fulgerător la apăsarea pedalei de acceleraţie.
Cutie automată cu şase trepte
La ţinuta de drum contribuie suspensiile coborâte cu 10 mm, iar de confort e responsabilă cutia de viteze automată M Sport (americanii ştiu de ce). Aceasta are 6 trepte care pot fi schimbate şi manual, dispunând totodată de sistemul „Launch Control”, prezent de obicei pe supercar-uri. Dacă mai interesează pe cineva, BMW anunţă şi un consum mediu de 13,9 litri/100 km (pun pariu că nici Gerhard Plattner nu-l reuşeşte).
Mai mulţi muşchi şi la exterior
La nivel estetic, X5 M şi X6 M se diferenţiază de rudele mai „sărace” prin spoilere frontale masive, cu grile uriaşe de aerisire, dar şi prin cele patru ţevi de eşapament şi difuzorul de aer. Tot la capitolul individualizare, ambele modele nu au nici o componentă neagră pe caroserie, toată fiind vopsită într-o singură culoare.
Chiar dacă nu sunt amatorul unor astfel de maşini (prefer oricând un M3), pun pariu că se vor vinde în draci. Iar ăsta e singurul lucru care îi interesează pe cei de la BMW în acest moment.
Foto: BMW