Noua Dacia Duster 2017: Tot ce trebuie să știți despre a doua generație a SUV-ului românesc

 

Probabil ați observat că, de ceva vreme, pe Auto-Blog.Ro nu mai găsiți știri despre modele noi de mașini pentru că prefer să lucrez la materiale ceva mai complexe. Iar surse de știri zic eu că sunt destule.

Dar când vine vorba de Dacia Duster, cel mai bine vândut model al grupului Renault în lume și o mașină extrem de populară în România, trebuie să fac o excepție.

Așadar, Renault dezvăluit oficial noul Duster la Salonul Auto de la Frankfurt și, privind fotografiile, este evident că avem multe de discutat.

Ce vedem? În primul rând, un exterior mai reușit decât mă așteptam. Este greu pentru un designer auto să creeze un model nou fără a se îndepărta prea mult de original, însă exact asta au reușit cei de la Dacia. Recunoști imediat că este un Duster: profilul lateral păstrează silueta primei generații cu cele trei geamuri laterale decupate aproape identic și cu bosajele pronunțate ale roților, în timp ce partea frontală este ușor de recunoscut ca aparținând unei Dacii datorită grilei tipice mărcii și farurilor mai alungite dar care păstrează în mare forma și de desenul interior de la modelul precedent.

Se mai observă noile jante de 17 țoli, barele de portbagaj de aluminiu și parbrizul mai înclinat – care a avansat cu 100 mm în avantajul spațiului interior.

Așa ajungem la spate, care este cel mai controversat – fără motiv, dacă mă întrebați pe mine. Unii spun că stopurile sunt prea asemănătoare cu cele de la Jeep Renegade, alții că sunt prea mici. Într-adevăr, forma este similară cu cele ale mezinului mărcii americane, însă a spune că sunt copiate e prea mult. Cele de la Renegade sunt ieșite mult mai mult în relief și au un desen interior in formă de „X,” în timp ce la Dacia sunt mult mai plate și au o grafică în formă de cruce care amintește de stopurile de la Sandero. Mie unul îmi plac aceste stopuri care fac mașina să pară mai lată, dar și decuparea mai dinamică a haionului și scutul gri satinat care are un corespondent și mai proeminent în partea din față.

Per total, cred că exteriorul noului Duster e exact ce trebuia: arată mult mai bine decât înainte fără a se rupe cu totul de original, cu care are în comun dimensiuni foarte similare: 4,3 metri lungime și 1,8 metri lățime.

Să trecem la interior, unde schimbările sunt mult mai mari pentru că era nevoie de ele. Avem o planșă de bord mai modernă, cu o consolă centrală orientată către șofer și cu ecranul tactil al sistemului de infotainment Media Nav Evolution amplasat mai sus. Am condus vechiul Duster de multe ori și amplasarea prea joasă a ecranului mi s-a părut o greșeală ergonomică gravă. Din fericire, Dacia a îmbunătățit acest aspect, însă din fotografii îmi dau seama că display-ul este încă prea jos – comparați-i poziția cu cea a instrumentelor de bord și vă veți da seama că șoferul va continua să privească în jos când va opera sistemul de infotainment. Păcat. Tot ce trebuia era să facă schimb cu aeratoarele centrale.

Din fericire, cam asta ar fi singura critică la interior. Restul comenzilor par la locul lor, iar materialele promit o mai bună calitate. Îmi plac în special volanul multifuncțional cu claxon integrat, comenzile rotative ale climatizării automate (!), butoanele de deasupra acestora, sistemul keyless entry (da, pe o Dacie) și display-ul digital dintre ceasurile de bord.

Referitor la spațiu, cei de la Dacia spun că noul Duster beneficiază de un volum al portbagajului de 445 litri pentru versiunea cu tracțiune față și 376 litri pentru cea 4×4. Capacitatea spațiilor de depozitare de la bord a crescut cu 5,8 litri (total 28,6 litri), iar Duster a câștigat un sertar de 2,7 litri sub scaunul pasagerului față.

Cât privește confortul, zgomotul la bordul noului Duster a fost redus la jumătate, iar scaunele (un alt capitol la care prima generație a fost deficitară) sunt complet noi. Dacia susține că acestea oferă un mai bun sprijin lateral și sunt mai ușor de reglat. În plus, perna șezutului este cu 20 mm mai lungă, iar scaunul șoferului vine cu cotieră, reglaj lombar, și un nou sistem de reglare pe înălțime cu o cursă de 60 mm. Tapițeria este schimbată și, cel puțin în fotografii, arată mai bine.

Ajungem la gama de motoare iar aici unii ar putea fi dezamăgiți, pentru că cel mai puternic Duster are doar 125 CP. Este vorba de motorizarea TCe 125 de 1.2-litri turbo benzină (disponibilă atât cu tracțiune față cât și integrală), care a fost oferită și pe vechiul model. Urmează apoi, în ordine descrescătoare, alte vechi cunoștințe: SCe 115 (1.6 benzină aspirat/GPL, 4×2 sau 4×4), dCi 110 (1.5 turbo diesel, 4×2 sau 4×4) și dCi 90 (1.5 turbo diesel, doar 4×2). Chiar nu se putea oferi și diesel-ul de 1,6 litri de la Renault, care oferă putere și cuplu net superioare celor dezvoltate de motorul de 1,5 litri?

Toate motorizările sunt cuplate la transmisii manuale, iar Duster dCi 110 2WD e disponibil opțional și cu o transmisie cu dublu ambreiaj EDC. Pentru incursiunile în off-road, e bine de știu că Duster oferă o gardă la sol generoasă de 210 mm, precum și unghiuri de atac și degajare de 30, respectiv 33 grade.

Înainte de a vă lăsa să răsfoiți imaginile și filmulețele cu noul SUV (primul video este filmat chiar la Frankfurt de colegii mei de la Drivemag.com), vă spun doar câteva din echipamentele oferite în premieră pe Duster pe care nu le-am amintit până acum: sistem de avertizare pentru unghiul mort (Blind Sport Warning), sistem de asistare la deplasarea în pantă (Hill Descent Control), faruri automate, direcție asistată electric, airbaguri tip cortină, 4×4 monitor cu busolă și patru camere video.

Prețurile nu au fost anunțate încă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *