O vizita la Muzeul National Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti

Am două mari pasiuni: automobilele și istoria. Iar atunci când cele două se întrepătrund, nu poate ieși decât ceva extraordinar. Iubesc mașinile clasice și cum în weekend-ul trecut a fost „Noaptea Muzeelor”, e o ocazie mai bună să vă prezint impresiile mele despre Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din București.

L-am vizitat în urmă cu un an, atras de unul dintre exponatele exotice despre care auzisem că se află acolo. Este vorba despre un bolid de curse Duesenberg Straight 8, fabricat în 1930 pentru Cursa de 500 de mile de la Indianapolis. Așa că am mers în parcul Carol să văd muzeul. Un mic avertisment: dacă ați mai vizitat muzee tehnice sau auto din străinătate, veți fi șocați la intrarea în muzeul de la București. Lipsa banilor și a interesului pentru acest muzeu se vede în modul înghesuit în care sunt expuse mașinile și, mai ales, în felul cum arată acestea. Ca să nu mai vorbesc de detalii despre exponate, care lipsesc cu desăvârșire.

DUESENBERG STRAIGHT 8
Duesenberg-ul l-am găsit într-o stare jalnică: prăfuit, cu mici pete de rugină și un cauciuc tocit. Nu mai este 100% original: masca radiatorului a fost înlocuită și se vorbește că aripile, ușile și cutia de viteze au fost și ele schimbate cu unele de la o Volgă. Deși aș vrea să mă înșel, nu cred că mai este în stare de funcționare. Dar ce bucată de istorie! Mașina a fost adusă în România în 1934 și, după cum probabil vă imaginați, traseul acestei mașini de-a lungul deceniilor este greu de deslușit.

Cert e că celebrul pilot român Jean Calcianu a pilotat acest Duesenberg, cu care a câștigat în 1936 etapa de coastă de la Feleac. Sub lunga capotă a „Duesy-ului” se află un motor de 4,5 litri cu 8 cilindri în linie care dezvoltă circa 250 CP. Mașina cântărește 900 kg și atinge o viteză maximă de 210 km/h. Sau cel puțin atingea… A nu se confunda cu un alt Duesenberg care a circulat în România interbelică, SJ-ul Principelui Nicolae, cu care acesta a concurat la Le Mans (avea tot 8 cilindri in linie, dar 6.880 cmc și 320 CP). În stare restaurată, un Straight 8 precum acesta din muzeu depășește 250.000 de dolari…

AUTOMOBILUL AERODINAMIC AUREL PERSU
O altă piesă de rezistență a muzeului este automobilul aerodinamic Aurel Persu, primul automobil aerodinamic din lume, cu roțile încadrate în caroserie. Oficial denumit „Automobil de formă aerodinamică cu patru roți montate înăuntrul formei aerodinamice”, acesta este motivul pentru care mașinile de astăzi arată așa cum le vedem. Fabricat între anii 1922 – 1923, trebuie că părea un OZN pe lângă automobilele vremii, toate pătrățoase și cu roțile în afara caroseriei. Forma neobișnuită este inspirată de picătura de apă în cădere, pe care inginerul român o considera perfectă din punct de vedere aerodinamic.

Persu a parcurs peste 160.000 de kilometri cu acest prototip, dovedindu-i astfel fiabilitatea. Mașina avea panourile caroseriei din aluminiu (!), iar consumul de combustibil a fost estimat de specialiști undeva la 5 litri/100 km. Absolut remarcabil, având în vedere că motorul, amplasat în spate, era unul de 1.400 cmc cu 4 cilindri în linie, pe benzină. Atât motorul și cutia erau produse de Automobilbau Berlin și propulsau mașina spre o viteză maximă de 80 km/h. În plus, putea lua virajele cu 60 km/h…

Deși invenția sa a fost patentată, Aurel Persu nu și-a văzut însă visul cu ochii. Cu toate că Ford și General Motors și-au declarat interesul de a cumpăra patentul, ei nu i-au garantat românului că vor produce mașina. Din acest motiv, Aurel Persu a refuzat să-l vândă. Cu toate astea, ideea lui trăiește în fiecare mașină pe care o vedeți pe stradă astăzi.

CADILLAC V8 PHAETON
Acest uriaș Cadillac decapotabil este în proporție de 99% original, singurele modificări fiind semnalizatoarele față și volanul preluate de la un Buick. Este absolut impresionant, uriaș. Se zice că proprietarul ar fi vrut să-l scoată din țară, iar regimul comunist i l-a confiscat.

Din păcate la momentul la care am vizitat muzeul era accesibil doar parterul, așa că nu am văzut o altă piesă de excepție, un Oldsmobile Curved Dash Runabout din 1901. În colecție se mai află un automobil Wanderer din 1920 și un N.A.G. din același an, cu propulsie electrică. Pe lângă automobile, mai găsiți motociclete, motorete, motoare, un autobuz sovietic care a fost primul car mobil de reportaj al TVR și multe altele. Așa că nu mai așteptați și dați o fugă până acolo.

PS: Intenționat am publicat acest articol după „Noaptea Muzeelor”, pentru că un muzeu are nevoie de bani ca să supraviețuiască. Iar biletul nu e scump deloc, am dat 5 lei dacă țin bine minte.

Referințe:
Retromobil, Muzeul Tehnic

Foto: Dan Mihalașcu

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

6 comentarii la “O vizita la Muzeul National Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti”

  1. Superbe modele. Ce-i drept nu am ajuns si eu pe acolo ca sa vad aceste modele vechi, dar de la care s-a ajuns la ceea ce este azi.
    Niste modele cu o importanta culturala foarte mare.
    Felicitari ca ai ajuns pe acolo.

  2. O adevarata placere sa vizitezi muzeul tehnic, mai ales daca esti pasionat de lucrurile tehnice vintage.

  3. mmmm daca iti plac masinile vintage, sunt sigur ca iti va placea la nebunie Beaulieu Motors Museum. imi amintesc ca lasasem si jobul meu la case de pariuri, riscand sa fiu adat afara numai cas a vad muzeul asta. si nu am regretat. nu numai masinile lui James Bond poti fi vazute, dar si cele speed cars. e superb muzeul asta)

  4. SCURT ISTORIC. Aflat in Parcul Carol din Bucureşti, Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida” ascunde, sub o infăţişare modestă, peste 300 de colecţii ce conţin in jur de 5.000 de exponate. Dimitrie Leonida a infiinţat acest muzeu in anul 1909, după ce a văzut, in marile muzee tehnice din Europa, exponate ale invenţiilor patentate de romăni. Urmănd exemplul Muzeului Tehnic din München, profesorul Dimitrie Leonida a pus bazele muzeului tehnic, impreună cu ucenicii primei Şcoli de Electricieni şi Mecanici, in scopul prezentării didactice interactive, dorinţa sa fiind ca oricine să poată inţelege cum funcţionează diferite mecanisme, să poată activa fenomene electrice sau să observe principiile magnetismului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *