De ce prima masina trebuie sa fie o rabla

Dacă eşti băiat şi ai 18 ani cel mai probabil ceea ce îţi doreşti cel mai mult este o maşină. Bineînţeles, vrei un coupe V12 cu un milion de cai putere. Dar totodată ştii că acest lucru nu se va întâmpla, pentru că tatălui tău lumea nu îi zice sultan şi nu este din Brunei. Îmi aduc aminte perfect de o anumită zi senină în care eu aveam un zâmbet mare pe faţă dat de o bucată de plastic din mâna mea pe care scria “permis de conducere”…

Primul drum l-am făcut cu o Dacie. A fost relaxant, înfricoşător şi a trezit în mine un sentiment ciudat, de parcă aş fi deschis o uşă către un milion de posibilităţi. În acea zi am simţit cum lumea s-a micşorat, părea că nu era un loc prea îndepărtat în care nu aş putea ajunge. Cu aşa un lucru măreţ au venit şi marile responsabilităţi. Am învăţat să împing maşina singur, să mă opresc din blestemat când nu mergeau lucrurile cum trebuia, să mă obişnuiesc cu felul în care îmi exploda capul de la toate sunetele pe care le scotea maşina când treceam peste o pietricică. Dar, trecând peste toate acestea, am învăţat să mă bucur de moment. Evident încercam să o repar singur, dar de obicei se sfârşea mai rău decât cum era iniţial.

Totuşi sunt şi lucruri bune, predominant date de faptul că maşina a fost făcută atât de prost încât uneori o tentativă de îmbunătăţire, oricât de vagă şi lipsită de motivaţie, îmbunătăţea ceva. Când inginerii au gândit această maşină aveau un gând estompat despre fiabilitate. Din acest motiv, pe un drum cu gropi sau denivelări absolut fiecare încheietură şi bucată de plastic troncăne, sună şi scârţâie. Stau uneori şi mă gândesc că un om ascuns într-un colţ întunecat al fabricii Dacia, pe sub un birou pe undeva, a avut ideea strălucită de a face şasiul din staniol. Dar, mai grav decât asta, nimeni nu a avut nimic împotrivă. Rezultatul e că de fiecare dată când virezi mai întâi se torsionează caroseria şi doar apoi începe să ia virajul; ca un fel de troleu, numai ceva mai pronunţat.

Şi totuşi, este ideală pentru vârsta de 18 ani. Ca adolescent,  ai nevoie de o maşină care este ruginită, scoate foarte mult fum şi este condusă exclusiv de pensionari. De ce? Pentru că te face fericit. Să vă explic. Cu toţii ştim că prietenii adevăraţi sunt bucuroşi să se distreze împreună, fără să conteze locul sau, ca să fim mai la subiect, maşina. Iar când se iveşte ocazia în care trebuie să transporţi pe cineva cu maşina poţi vedea foarte uşor dacă persoana în cauză îţi este un prieten, punându-ţi doar o simplă întrebare: “Este deranjat de maşina ta?” Credeţi-mă, e greu să ascunzi disconfortul de a nu fi văzut într-o maşină în care scaunele au ajuns să fie lipite de caroserie doar de o speranţă care vine din adîncurile sufletului.

Orice drum devine o aventură şi te tot intrebi când o să te lase maşina. Să fie în prima curbă sau chiar imediat, din cauză că ai avut naivitatea să crezi că acul rezervorului indică corect? Şi totuşi, oricât de stricată ar fi fost maşina (şi dădea absolut toate semnele că mă lasă la marginea drumului), nu s-a întâmplat niciodată să rămân în pană, tot timpul puteam să ajung la mecanic. Parcă încerca din răsputeri să nu mă dezamăgească. Dacă mai ai şi nişte prieteni cu tine în momente ca acestea orice deplasare devine o adevărată drumeţie.

Ciudat cum o maşină zgomotoasă care se strică des, nu merge cum trebuie şi nu este foarte confortabilă poate face un singur lucru foarte bine: îţi face viaţa fericită.

Foto: ArhivaFoto.ro

7 comentarii la “De ce prima masina trebuie sa fie o rabla”

  1. Total de acord cu informatiile din articol, o masina clasica, „rabla” este alegerea potrivit pentru majoritatea tinerilor afara de cei care sunt experimentati in sofat.

  2. Intradevar @ Dan, daca nu poti conduce o masina „clasica”, o rabla, si faci accident cu ea, nu meriti sa ai o masina. Faptul ca in timp treci la o masina sofisticata e ca atunci cand inceti sa apreciezi muzica de vioara de la un amator care in timp se desavarseste. Si apoi, ce mai e o masina daca nu o auzi ca iti raspunde cand o conduci sau nu simti mirosul de ulei amestecat cu praf intr-o vara torida? 🙂 Si, cum spunea si Emil, e o metoda fantastica de a-i tine departe pe falsii prieteni :)).

  3. Eu sunt de acord cu Emil, un incepator nu are nevoie de o masina noua, dimpotriva. Tot ce-i trebuie e o masina second-hand functionala. Nu conteaza cat de veche, atata timp cat merge. Doar asa va aprecia mai tarziu o masina noua la adevarata ei valoare, plus ca greselile facute in perioada de ucenicie nu se vor solda cu cheltuieli prea mari.

  4. Ana, dar daca faci accident cu masina noua si esti de vina si n-ai casco? sau… ti se strica si nu mai stii ce sa faci pt ca oricata mecanica ai sti astea noi nu reinvie la fel de usor ca o rabla.

  5. Eu nu sunt de acord. Parintii mei au si o rabla si o masina noua, cu toate astea, m-au lasat sa conduc masina noua. Mi-a fost frica sa ma urc in cea veche. Din moment ce scoala este facuta pe una noua, in alea aprox. 2 luni cat faci scoala inveti sa „simti” o masina noua, la mecanica inveti tot pe o masina noua, deci este normal sa faci experienta pe una noua.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *