TAXA AUTO 2013: scaderi intre 60%-90% pentru Euro 2, Euro 1 si Non-Euro, cresteri de 10% pentru Euro 3 si Euro 4

VW-Golf4-Variant-de-vanzare
În sfârșit, Guvernul s-a hotărât ce formă va lua noua taxă auto, rebotezată acum „timbru de mediu”. Schimbarea de nume nu prea are legătură cu mediul, fiind practic vorba de o perpetuare a vechii taxe, însă cu scăderi semnificative pentru mașinile vechi.

Noua formulă de calcul va scoate din buzunarele românilor care vor înmatricula autoturisme Euro 4 și Euro 3 cu 10% mai mult decât până acum, în timp ce înmatricularea mașinilor Euro 2, Euro 1 și non-euro va fi cu 60 – 90% mai ieftină. Practic, pentru Euro 2, taxa va scădea în medie cu 60%, pentru Euro 1 cu 80% și pentru non-euro cu 90%. Pentru mașinile Euro 5 taxa va rămâne neschimbată, în timp ce pentru automobilele Euro 6, electrice sau hibride nu se va plăti timbru de mediu.

Față de vechea taxă, în care emisiile de CO2 aveau o pondere de numai 30%, timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.

De ce va fi mai ieftin să înmatriculezi mașini vechi? Pentru că s-a mers pe ideea că aceste automobile au o durată scurtă de funcționare și astfel vor polua pentru un interval mai mic de timp. Traducerea liberă este următoarea: guvernanții și-au dat seama că aceste mașini sunt cele mai cumpărate de către români și de aceea au hotărât să impună taxe mai rezonabile pentru ele ca să nu mai fugă ai noștri să le înmatriculeze la bulgari.

Exemple:

1. Dacia Duster, Euro 5, 1.461 cmc, 130 g CO2/km, fabricație 2012: taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro (datorită ponderii mai mari a emisiilor de CO2 în calculul noii taxe)

2. VW Golf, Euro 4, 1.390 cmc, 161 g CO2/km, fabricație 2001/2002/2003: taxa va crește de la 147 euro la 264 euro

3. VW Passat, Euro 3, 1.896 cmc, 154 g CO2/km, fabricație 2004: taxa scade de la 1.830 euro la 1.243 euro

4. Dacia Super Nova, Euro 2, 1.475 cmc, fără date emisii, fabricație 2001: taxa scade de la 1.593 euro la 684 euro

5. Dacia 1410, Non-Euro, 1.397 cmc, fără date emisii, fabricație 1990: taxa scade de la 3.321 euro la 363 euro

De timbrul de mediu nu vor scăpa nici cei care au mașini înmatriculate înainte de 2007, astfel că la prima vânzare se va calcula cota în funcţie de perioada de viaţă a mașinii, urmând să se achite o taxă mai mică decât cea pentru o mașină similară adusă din altă țară.

Noua taxă se va aplica doar mașinilor de tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu și autovehiculelor de peste 3,5 tone, pentru care rămâne în vigoare actuala taxă auto.

Aveți mai jos niște tabele și formule care vă folosesc la calcularea taxei. Atenție, deocamdată acesta este un proiect de modificare a legii nr. 9/2012, urmând a fi supus dezbaterii publice și abia apoi trimis în Parlament. După părerea mea sunt șanse mici să apară modificări, iar despre votul Parlamentului nu se pune problema având în vedere majoritatea pe care o are puterea actuală.

Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 2, Euro 1 și non-euro

tabel-Euro2-Euro1-non-euro
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 3

tabel-Euro3
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 4

tabel-Euro4
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 5

tabel-Euro5

Cota de reducere a timbrului de mediu

tabel-cota-de-reducere
Ca să calculați voi singuri taxa pentru mașina care vă interesează, aveți următoarele formule:

1. Pentru autovehiculele Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a cotei de reducere a timbrului de mediu, după formula:

Suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului;

B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2 (tabelele pentru Euro 3, Euro 4 și Euro 5)

C = cota de reducere a timbrului (tabel cotă de reducere)

2. Pentru autovehiculele non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, se aplică formula:

Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,

unde:

C = cota de reducere a timbrului (tabel cotă de reducere)

D = cilindreea – capacitatea cilindrică în centimetri cubi;

E = timbrul de mediu (tabelul pentru Euro 2, Euro 1 și non-euro)

Vă urez mult succes și atenție la paranteze 🙂

PS: Puteți descărca de aici textul complet al proiectului ordonanței de urgență.

Sursa: Mediafax
Foto: Mobile.ro

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

4 comentarii la “TAXA AUTO 2013: scaderi intre 60%-90% pentru Euro 2, Euro 1 si Non-Euro, cresteri de 10% pentru Euro 3 si Euro 4”

  1. Uneori iti doresti sa ai Euro 2 sa nu se mai tina cont de CO2-ul, am avut multe cazuri in care clienti cu Euro 3 au platit mai mult taxa de prima inmatriculare decat daca aveau Euro 2, CO2-ul mare a fost de vina.

  2. Clar, e cum nu se poate mai rau. Euro 3 si Euro 4 scumpe. De parca cineva mai cumpara o masina euro 2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *