TAXA AUTO 2013: scaderi intre 60%-90% pentru Euro 2, Euro 1 si Non-Euro, cresteri de 10% pentru Euro 3 si Euro 4

VW-Golf4-Variant-de-vanzare
În sfârșit, Guvernul s-a hotărât ce formă va lua noua taxă auto, rebotezată acum „timbru de mediu”. Schimbarea de nume nu prea are legătură cu mediul, fiind practic vorba de o perpetuare a vechii taxe, însă cu scăderi semnificative pentru mașinile vechi.

Noua formulă de calcul va scoate din buzunarele românilor care vor înmatricula autoturisme Euro 4 și Euro 3 cu 10% mai mult decât până acum, în timp ce înmatricularea mașinilor Euro 2, Euro 1 și non-euro va fi cu 60 – 90% mai ieftină. Practic, pentru Euro 2, taxa va scădea în medie cu 60%, pentru Euro 1 cu 80% și pentru non-euro cu 90%. Pentru mașinile Euro 5 taxa va rămâne neschimbată, în timp ce pentru automobilele Euro 6, electrice sau hibride nu se va plăti timbru de mediu.

Față de vechea taxă, în care emisiile de CO2 aveau o pondere de numai 30%, timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.

De ce va fi mai ieftin să înmatriculezi mașini vechi? Pentru că s-a mers pe ideea că aceste automobile au o durată scurtă de funcționare și astfel vor polua pentru un interval mai mic de timp. Traducerea liberă este următoarea: guvernanții și-au dat seama că aceste mașini sunt cele mai cumpărate de către români și de aceea au hotărât să impună taxe mai rezonabile pentru ele ca să nu mai fugă ai noștri să le înmatriculeze la bulgari.

Exemple:

1. Dacia Duster, Euro 5, 1.461 cmc, 130 g CO2/km, fabricație 2012: taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro (datorită ponderii mai mari a emisiilor de CO2 în calculul noii taxe)

2. VW Golf, Euro 4, 1.390 cmc, 161 g CO2/km, fabricație 2001/2002/2003: taxa va crește de la 147 euro la 264 euro

3. VW Passat, Euro 3, 1.896 cmc, 154 g CO2/km, fabricație 2004: taxa scade de la 1.830 euro la 1.243 euro

4. Dacia Super Nova, Euro 2, 1.475 cmc, fără date emisii, fabricație 2001: taxa scade de la 1.593 euro la 684 euro

5. Dacia 1410, Non-Euro, 1.397 cmc, fără date emisii, fabricație 1990: taxa scade de la 3.321 euro la 363 euro

De timbrul de mediu nu vor scăpa nici cei care au mașini înmatriculate înainte de 2007, astfel că la prima vânzare se va calcula cota în funcţie de perioada de viaţă a mașinii, urmând să se achite o taxă mai mică decât cea pentru o mașină similară adusă din altă țară.

Noua taxă se va aplica doar mașinilor de tip M1 (destinate transportului de persoane care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu și autovehiculelor de peste 3,5 tone, pentru care rămâne în vigoare actuala taxă auto.

Aveți mai jos niște tabele și formule care vă folosesc la calcularea taxei. Atenție, deocamdată acesta este un proiect de modificare a legii nr. 9/2012, urmând a fi supus dezbaterii publice și abia apoi trimis în Parlament. După părerea mea sunt șanse mici să apară modificări, iar despre votul Parlamentului nu se pune problema având în vedere majoritatea pe care o are puterea actuală.

Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 2, Euro 1 și non-euro

tabel-Euro2-Euro1-non-euro
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 3

tabel-Euro3
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 4

tabel-Euro4
Nivelul timbrului de mediu pentru norma de poluare Euro 5

tabel-Euro5

Cota de reducere a timbrului de mediu

tabel-cota-de-reducere
Ca să calculați voi singuri taxa pentru mașina care vă interesează, aveți următoarele formule:

1. Pentru autovehiculele Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) şi a cotei de reducere a timbrului de mediu, după formula:

Suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului;

B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2 (tabelele pentru Euro 3, Euro 4 și Euro 5)

C = cota de reducere a timbrului (tabel cotă de reducere)

2. Pentru autovehiculele non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, se aplică formula:

Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,

unde:

C = cota de reducere a timbrului (tabel cotă de reducere)

D = cilindreea – capacitatea cilindrică în centimetri cubi;

E = timbrul de mediu (tabelul pentru Euro 2, Euro 1 și non-euro)

Vă urez mult succes și atenție la paranteze 🙂

PS: Puteți descărca de aici textul complet al proiectului ordonanței de urgență.

Sursa: Mediafax
Foto: Mobile.ro

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

4 comentarii la „TAXA AUTO 2013: scaderi intre 60%-90% pentru Euro 2, Euro 1 si Non-Euro, cresteri de 10% pentru Euro 3 si Euro 4”

  1. Uneori iti doresti sa ai Euro 2 sa nu se mai tina cont de CO2-ul, am avut multe cazuri in care clienti cu Euro 3 au platit mai mult taxa de prima inmatriculare decat daca aveau Euro 2, CO2-ul mare a fost de vina.

  2. Clar, e cum nu se poate mai rau. Euro 3 si Euro 4 scumpe. De parca cineva mai cumpara o masina euro 2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.