Taxă auto nouă în 2017, dar să știm și noi

Bun, guvernul PSD-ALDE a renunțat la taxa auto de la 1 februarie 2017, însă toată lumea e conștientă că statul va trebui să recupereze de undeva fondurile pierdute prin anularea birului de tristă amintire.

Așa că taxarea automobiliștilor rămâne un subiect fierbinte în România – și probabil va fi la fel de discutată și peste cincizeci de ani, chiar dacă locul automobilelor va fi luat, să zicem, de mașini zburătoare.

Există tot felul de speculații cu privire la noua metodă prin care statul va taxa posesorii de automobile. Primul proiect de lucru care a „transpirat” în presă este cel cu vinietele. Acesta ar presupune ca mașinile să fie taxate în funcție de norma de poluare și să primească o vinietă de o anumită culoare, iar orașele să fie împărțite în diverse zone în care accesul cu mașina se va face plătind o taxă – cu cât mai veche și mai poluantă mașina, cu atât mai mare taxa. Evident, zonele ar trebui gândite în așa fel încât taxa să crească cu cât zona respectivă este mai aproape de centrul orașului.

Permiteți-mi să-mi exprim rezerva față de capacitatea statului român de a pune în aplicare un plan atât de complex și care va lovi grav în popularitatea celor aflați la guvernare (atâta câtă mai există). Vă dați seama câte camere video trebuie instalate în orașele României și ce desfășurare de forțe e necesară pentru punerea unui astfel de sistem în practică? Mai aproape de realitate e introducerea unei taxe de acces în centru pentru București și alte câteva orașe mari, așa cum există în Londra sau Milano, de exemplu.

O altă soluție ar fi includerea unei taxe suplimentare (știu, încă una?) în prețul carburanților, pe principiul poluezi, plătești. Ar fi mult mai simplu de aplicat decât ideea cu împărțirea pe zone a orașelor țării și oarecum echitabil. Spun oarecum pentru că o mașină Euro 3 cu un consum mediu de 6 litri/100 km va fi taxată la fel cu una Euro 6 cu același consum, deși ultima poluează mai puțin. În schimb, va fi echitabilă pentru că dacă conduci mult (și implicit poluezi mai mult), vei plăti suplimentar. Nu scoți mașina din garaj șase luni, nu plătești nimic.

Indiferent de modalitatea de taxare aleasă de guvernanți, e foarte probabil să vină la pachet cu o revizuire a sistemului de impozitare. După cum știți, în prezent impozitul anual pe automobile se plătește în funcție de un singur criteriu: capacitatea cilindrică. E de așteptat ca la acesta să se adauge anul de fabricație și norma de poluare, astfel încât să nu mai existe anomalii precum un impozit identic pentru o Dacia 1310 (non-euro) din 1987 și o Honda Jazz 1.3 (Euro 6) din 2017.

Deocamdată, nu există decât speculații, guvernanții evitând să se pronunțe pentru o soluție sau alta. Senzația mea este că în prezent se testează reacția opiniei publice la diversele proiecte aruncate prin presă.

“Ne gândim, în momentul de faţă, la un sistem modern, astfel încât să nu venim cu taxare suplimentară pe cetăţean, dar în acelaşi timp să ne asigurăm că avem autoturisme din ce în ce mai puţin poluante care să fie pe străzile noastre, mai ales în zonele unde avem aglomerări urbane. O să prezentăm, probabil săptămâna viitoare, un sistem modern, european, pe care l-am gândit, astfel încât să fie toată lumea mulţumită şi să ne atingem obiectivele de mediu.”

Daniel Constantin, ministrul Mediului (21 februarie)

A trecut o lună de atunci și tot nu știm la ce sistem modern și european se referea ministrul. Să sperăm că va fi modern și european, dar adaptat la realitățile economice și sociale din România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *