Timbrul de mediu a intrat in vigoare: ce-ati avut cu masinile diesel?

Dacia-LoganÎn sfârșit, avem o formă definitivă a noii taxe auto, intrată în vigoare pe 15 martie sub numele de timbru de mediu. Bună sau rea, oamenii măcar știu acum cât au de plată. De ce simt nevoia să vorbesc iar despre timbrul de mediu? Pentru că a intervenit o modificare foarte importantă față de forma inițială a proiectului.

Este vorba de mărirea coeficienților de calcul pentru automobilele dotate cu motoare diesel (la cele pe benzină nu s-a schimbat nimic), astfel că se poate ajunge chiar la valori duble ale timbrului pentru aceste mașini față de prima variantă propusă pentru dezbatere. Este practic încă o palmă dată românilor care își cumpără mașini second-hand pentru că nu-și permit mașini noi. Toată lumea știe că cele mai multe mașini second-hand vândute în România au motoare diesel, deci e clar că această decizie de a mări taxa pentru mașinile pe motorină este doar o măsură de a strânge mai mulți bani la buget și nu una de protecție a mediului.

Cum altfel se poate explica faptul că noua taxă nu mai ține cont de filtrul de particule? Acesta a fost eliminat complet din calculatorul timbrului de mediu, deși acest dispozitiv nu lasă să iasă în atmosferă tocmai acele particule pentru care ministerul Mediului a considerat oportună taxarea suplimentară a modelelor diesel. Așa aberantă cum era, taxa auto veche măcar prevedea o reducere de 25% pentru modelele echipate cu filtru de particule.

MAȘINILE DIESEL EURO 3, CEA MAI MARE CREȘTERE A TIMBRULUI DE MEDIU

Dar nu vă mai plictisesc cu teoria, hai să vedem câteva exemple. În varianta inițială a timbrului de mediu, taxa pentru un Volkswagen Passat 1.9 TDI, Euro 3, 1.896 cmc, 154 g CO2/km, fabricație 2004 era de 1.243 euro. Acum, în varianta finală a noii taxe, ca să înmatriculezi această mașină, fie că o aduci de afară, fie că o cumperi din România (dacă a fost înmatriculată înainte de 2007 când nu exista taxă de poluare) trebuie să plătești mai mult decât dublu – 2.497 euro!

Dar să vedem cât este taxa pentru un Logan diesel, Euro 3, 1.461 cmc, 125 g CO2/km, fabricație 2005. În varianta inițială, taxa era 745 euro, oricum piperată pentru o mașină care mai valorează acum 2.500 – 3.000 euro. În varianta finală a timbrului, taxa devine 1.091 euro! Vânzătorul unei astfel de mașini va trebui fie să scadă 1.100 euro din prețul de vânzare, fie să nu mai vândă mașina deloc (între timp, s-ar putea să devină mai rentabil să o dea la casare).

CREȘTERI ȘI LA NON-EURO, EURO 1, EURO 2 ȘI EURO 4

La mașinile diesel Euro 2 și Euro 1 creșterile sunt și mai mari. Exemplu: VW Polo SDI, Euro 2, 1896 cmc, fabricație 2000. Timbrul propus inițial – 688 euro. Timbrul final – 1.570 euro. Sau Mercedes-Benz C220 D, Euro 1, 2155 cmc, fabricație 1994. Timbrul inițial – 1.056 euro. Timbrul final – 1.659 euro.

Să mai luăm și un exemplu de model diesel Euro 4. Pentru un Opel Astra, un alt model popular în România, Euro 4, 1.248 cmc, 130 g CO2/km, fabricație 2006, timbrul de mediu era inițial 351 euro, iar după modificare a devenit 564 euro.

Concluzia? Să tot trăiești ca să plătești taxe în România. Și un „secret” pentru guvernanți: România are ca monedă leul, cei mai mulți români își iau salariile în lei, însă toate birurile ni se calculează în euro. Nu vi se pare nimic dubios aici?

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Începând din 2003 am lucrat în presa auto, astfel că am avut norocul ca jobul meu să coincidă cu pasiunea. În aceşti ani de presă am scris la AutoMondial, ProSport, Gazeta Sporturilor, autoevolution.com şi am colaborat cu Ziare.com. Din noiembrie 2011 până în martie 2013 am scris pentru Inautonews.com, iar din martie 2013 până în octombrie 2015 am scris pentru Carscoops. Din octombrie 2015 până în august 2018 am activat ca editor la DriveMag, iar în prezent colaborez din nou cu Carscoops. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu. Am participat tot sezonul 2007, precum şi la trei etape din 2008, reușind două clasări pe podium la clasa H2 la VTM Straja (Alba) în 2008 (locul 1) și la VTM Buzău în același an (locul al 2-lea). Acest blog auto l-am început în 2008, fiind probabil primul blog de profil din România. Auto-blog.ro se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Tot ceea ce veți citi aici este trecut prin filtrul meu (destul de critic ar zice unii), iar singura cenzură este cea a bunului-simţ. La adresele de e-mail de mai jos puteți trimite comunicate de presă legate de domeniul auto, invitații la evenimente sau orice alte mesaje sau întrebări care au legătură cu acest blog și cu mașinile. Contact: E-mail: dan.mihalascu [at] auto-blog.ro sau autoblogrou [at] gmail.com

5 comentarii la „Timbrul de mediu a intrat in vigoare: ce-ati avut cu masinile diesel?”

  1. dar pe cine sa votezi, ca toti au fost la putere?! toti o apa si un pamant; ne incurajeaza sa cumparam masini noi, cu taxa mica, euro 6, dar de unde bani sa cumperi masini noi noute cu salarii de nici 200 de euro pe luna?! ba daca mai platesti si chirie, esti un om terminat

  2. Tre’ sa fi din ce in ce mai jmecher ca sa-ti permiti o masina, fie ea si sh

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.