Timbrul de mediu a intrat in vigoare: ce-ati avut cu masinile diesel?

Dacia-LoganÎn sfârșit, avem o formă definitivă a noii taxe auto, intrată în vigoare pe 15 martie sub numele de timbru de mediu. Bună sau rea, oamenii măcar știu acum cât au de plată. De ce simt nevoia să vorbesc iar despre timbrul de mediu? Pentru că a intervenit o modificare foarte importantă față de forma inițială a proiectului.

Este vorba de mărirea coeficienților de calcul pentru automobilele dotate cu motoare diesel (la cele pe benzină nu s-a schimbat nimic), astfel că se poate ajunge chiar la valori duble ale timbrului pentru aceste mașini față de prima variantă propusă pentru dezbatere. Este practic încă o palmă dată românilor care își cumpără mașini second-hand pentru că nu-și permit mașini noi. Toată lumea știe că cele mai multe mașini second-hand vândute în România au motoare diesel, deci e clar că această decizie de a mări taxa pentru mașinile pe motorină este doar o măsură de a strânge mai mulți bani la buget și nu una de protecție a mediului.

Cum altfel se poate explica faptul că noua taxă nu mai ține cont de filtrul de particule? Acesta a fost eliminat complet din calculatorul timbrului de mediu, deși acest dispozitiv nu lasă să iasă în atmosferă tocmai acele particule pentru care ministerul Mediului a considerat oportună taxarea suplimentară a modelelor diesel. Așa aberantă cum era, taxa auto veche măcar prevedea o reducere de 25% pentru modelele echipate cu filtru de particule.

MAȘINILE DIESEL EURO 3, CEA MAI MARE CREȘTERE A TIMBRULUI DE MEDIU

Dar nu vă mai plictisesc cu teoria, hai să vedem câteva exemple. În varianta inițială a timbrului de mediu, taxa pentru un Volkswagen Passat 1.9 TDI, Euro 3, 1.896 cmc, 154 g CO2/km, fabricație 2004 era de 1.243 euro. Acum, în varianta finală a noii taxe, ca să înmatriculezi această mașină, fie că o aduci de afară, fie că o cumperi din România (dacă a fost înmatriculată înainte de 2007 când nu exista taxă de poluare) trebuie să plătești mai mult decât dublu – 2.497 euro!

Dar să vedem cât este taxa pentru un Logan diesel, Euro 3, 1.461 cmc, 125 g CO2/km, fabricație 2005. În varianta inițială, taxa era 745 euro, oricum piperată pentru o mașină care mai valorează acum 2.500 – 3.000 euro. În varianta finală a timbrului, taxa devine 1.091 euro! Vânzătorul unei astfel de mașini va trebui fie să scadă 1.100 euro din prețul de vânzare, fie să nu mai vândă mașina deloc (între timp, s-ar putea să devină mai rentabil să o dea la casare).

CREȘTERI ȘI LA NON-EURO, EURO 1, EURO 2 ȘI EURO 4

La mașinile diesel Euro 2 și Euro 1 creșterile sunt și mai mari. Exemplu: VW Polo SDI, Euro 2, 1896 cmc, fabricație 2000. Timbrul propus inițial – 688 euro. Timbrul final – 1.570 euro. Sau Mercedes-Benz C220 D, Euro 1, 2155 cmc, fabricație 1994. Timbrul inițial – 1.056 euro. Timbrul final – 1.659 euro.

Să mai luăm și un exemplu de model diesel Euro 4. Pentru un Opel Astra, un alt model popular în România, Euro 4, 1.248 cmc, 130 g CO2/km, fabricație 2006, timbrul de mediu era inițial 351 euro, iar după modificare a devenit 564 euro.

Concluzia? Să tot trăiești ca să plătești taxe în România. Și un „secret” pentru guvernanți: România are ca monedă leul, cei mai mulți români își iau salariile în lei, însă toate birurile ni se calculează în euro. Nu vi se pare nimic dubios aici?

Publicat de

Dan Mihalascu

Mă numesc Dan Mihalaşcu şi sunt, ca mulţi dintre voi, un pasionat de automobile şi motorsport. Lucrez în presa auto din 2004, domeniu care mi-a permis până acum să fiu mai aproape de pasiunea mea. În aceşti ani de presă am trecut pe la AutoMondial, ProSport şi Gazeta Sporturilor. Ca orice pasionat de automobilism, am visat şi eu să fiu pilot de curse, măcar pentru o zi. Visul mi s-a îndeplinit în 2007, când am debutat în Campionatul de Viteză în Coastă al României, cu ajutorul tatălui meu, care îmi împărtăşeşte pasiunea pentru curse. Am participat tot sezonul 2007 la campionatul FRAS, iar în 2008 am concurat la două etape ACR şi la una FRAS. Acest blog se vrea a fi nu doar o sursă de informare pentru împătimiţii domeniului auto, ci mai ales un loc în care aceştia să interacţioneze, să vorbească despre maşinile lor şi despre experienţele lor. Nu în ultimul rând, vreau să subliniez faptul că acest blog este 100% independent, nefiind afiliat nici unui producător auto şi nici unei instituţii de presă. Aşa că, dacă opiniile pe care le găsiţi aici vi se par subiective, e normal, sunt scrise de un om.

5 comentarii la “Timbrul de mediu a intrat in vigoare: ce-ati avut cu masinile diesel?”

  1. dar pe cine sa votezi, ca toti au fost la putere?! toti o apa si un pamant; ne incurajeaza sa cumparam masini noi, cu taxa mica, euro 6, dar de unde bani sa cumperi masini noi noute cu salarii de nici 200 de euro pe luna?! ba daca mai platesti si chirie, esti un om terminat

  2. Tre’ sa fi din ce in ce mai jmecher ca sa-ti permiti o masina, fie ea si sh

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *